Afgelopen jaar schreef Henri twaalf artikelen voor Intermediair. In dit artikel zetten we zijn artikelen van 2019 op een rijtje.
Er is niemand die je tegenspreekt als jij je interne dialoog voert. En daarom lukt het vaak niet om jezelf te overtuigen dat iets nu toch echt anders moet: je drankgebruik, je werkhouding, je omgang met andere mensen. Het grote probleem met jezelf overtuigen, is dat je aanvaller en verdediger ineen bent. Ga bij jezelf te rade hoe je in het verleden tot bepaalde besluiten of gedragsveranderingen bent gekomen. Door jezelf te verdiepen in bepaalde onderwerpen, kun je jezelf ook stimuleren tot gedragsverandering.
Bij framing komt het erop neer dat jij je gesprekspartner de werkelijkheid voorschotelt door hem te laten kijken door jouw taalbril. Vraag je goed af welke boodschap je exact wilt overbrengen. Verdiep je in je doelgroep en ga op zoek naar gezamenlijke waarden, wensen, behoeftes en overtuigingen. Het is daarbij aan te raden om drie tot vijf eigenschappen in kaart te brengen die je doelgroep waardeert.
Verbind deze waarden vervolgens met je boodschap door daarbij de geschikte woorden en beelden te gebruiken.
De meest herkenbare luistervalkuilen zijn: zinnen afmaken, onderbreken en te snel advies geven. Om echt aan je relatie te werken, zowel in zakelijke als privésituaties, moet je je leren bekwamen in empathisch luisteren. Empathisch luisteren betekent dat je laat zien dat je de boodschappen en de gevoelens van je gesprekspartner begrijpt.
Overtuigen zonder duidelijke standpunten of argumenten, het kan klaarblijkelijk. Maar hoe?
De juiste vragen stellen is vaak effectiever in een debat dan goed kunnen praten en scherp formuleren. Door de argumenten van de ander op een juiste manier te bevragen, dwing je je tegenstander zijn woorden te nuanceren of bij te stellen. Wat vaak een eerste stap is naar een heuse standpuntverandering.
Een van de verklaringen voor het succes van nepnieuws is onze onbewuste neiging om continu in hokjes te denken. Een ander effect dat een grote rol speelt bij onze neiging om nepnieuws te geloven, is wat psychologen de confirmation bias noemen. Of je het leuk vindt of niet, we zoeken allemaal continu naar bevestiging van onze eigen opvattingen en ideeën. Daarnaast gaf Henri zes tips om nepnieuws te herkennen.
Natuurlijk is het fijn én overtuigend als een spreker, mannelijk of vrouwelijk, verschillende bouwstenen van overtuiging weet in te zetten (waaronder natuurlijk ook het uitstralen van autoriteit), maar de allerbelangrijkste bouwsteen om te kunnen overtuigen, blijft toch altijd nog de inhoud. Wees je dus bewust van de verschillen tussen man en vrouw en ook van het feit dat deze (onbewust) bijdragen aan de manier waarop we onszelf laten overtuigen. Maar laat in alle gevallen uiteindelijk de argumenten de doorslag geven.
Anderen kunnen overtuigen en gelijk krijgen: PION en PERK voor meer plezier in je werk! Het PERK-model van de Universiteit van Berkeley beschrijft de vier pijlers van werkgeluk: Purpose, Engagement, Resilience, Kindness (een hoger doel, betrokkenheid, veerkracht en vriendelijkheid). Als je goed kijkt, zijn deze pijlers onder het werkgeluk een nieuwe invulling van de aloude bouwstenen van overtuiging: ethos, pathos, logos, waarbij de ideale mix van je persoonlijkheid, je inhoudelijkheid en je empathisch vermogen zorgen voor het overtuigen van je publiek.
Bepaal jij van tevoren de hele tekststructuur zodat je alleen nog details hoeft in te vullen? Of ploeter je creatief door een dozijn tekstversies heen? Van Mozart is bekend dat hij zijn composities in grote lijnen al in zijn hoofd had zitten voordat hij ze aan het papier toevertrouwde. Beethoven daarentegen zette zijn composities vaak direct op papier, zonder voorafgaand stramien, en bleef die vervolgens continu wijzigen, waarbij hij steeds weer zijn eerdere versies bewerkte.
Hoe vergroot je je gunfactor?
Tien gouden spelregels voor een effectieve discussie:
Bekijk meer tips over schrijven!
06 | 01 | 2020 | door: Ave Luth