Home » 2019 in twaalf artikelen voor Intermediair
Artikelen06 | 01 | 2020 | door: Anne van Blanken

2019 in twaalf artikelen voor Intermediair

Afgelopen jaar schreef Henri twaalf artikelen voor Intermediair. In dit artikel zetten we zijn artikelen van 2019 op een rijtje.

De moeilijkste persoon om te overtuigen ben je zelf

Er is niemand die je tegenspreekt als jij je interne dialoog voert. En daarom lukt het vaak niet om jezelf te overtuigen dat iets nu toch echt anders moet: je drankgebruik, je werkhouding, je omgang met andere mensen. Het grote probleem met jezelf overtuigen, is dat je aanvaller en verdediger ineen bent. Ga bij jezelf te rade hoe je in het verleden tot bepaalde besluiten of gedragsveranderingen bent gekomen. Door jezelf te verdiepen in bepaalde onderwerpen, kun je jezelf ook stimuleren tot gedragsverandering.

 

Framing werkt: een stappenplan om anderen te overtuigen

Bij framing komt het erop neer dat jij je gesprekspartner de werkelijkheid voorschotelt door hem te laten kijken door jouw taalbril. Vraag je goed af welke boodschap je exact wilt overbrengen. Verdiep je in je doelgroep en ga op zoek naar gezamenlijke waarden, wensen, behoeftes en overtuigingen. Het is daarbij aan te raden om drie tot vijf eigenschappen in kaart te brengen die je doelgroep waardeert.

Verbind deze waarden vervolgens met je boodschap door daarbij de geschikte woorden en beelden te gebruiken.

 

Leer toch eens luisteren, al doe je het voor jezelf

De meest herkenbare luistervalkuilen zijn: zinnen afmaken, onderbreken en te snel advies geven. Om echt aan je relatie te werken, zowel in zakelijke als privésituaties, moet je je leren bekwamen in empathisch luisteren. Empathisch luisteren betekent dat je laat zien dat je de boodschappen en de gevoelens van je gesprekspartner begrijpt.

artikelen intermediair

In de leer bij Thierry Baudet: overtuigen zonder argumenten

Overtuigen zonder duidelijke standpunten of argumenten, het kan klaarblijkelijk. Maar hoe?

  • Zeg gewoon luid en duidelijk dat je heldere standpunten hebt, maar neem die vooral niet in.
  • Beschrijf je wildste fantasie en verwoord deze eerst en vooral op dreigende toon.
  • Mocht het onverhoopt toch zo ver komen dat je werkelijk gaat argumenteren, ga dan voor de kwantiteit: noem vooral veel argumenten of doe in ieder geval veel beweringen. Of ze nu houdbaar zijn of niet.

 

Debatten win je door de juiste vragen te stellen

De juiste vragen stellen is vaak effectiever in een debat dan goed kunnen praten en scherp formuleren. Door de argumenten van de ander op een juiste manier te bevragen, dwing je je tegenstander zijn woorden te nuanceren of bij te stellen. Wat vaak een eerste stap is naar een heuse standpuntverandering.

 

Nepnieuws werkt, ook bij jou helaas – dit is waarom

Een van de verklaringen voor het succes van nepnieuws is onze onbewuste neiging om continu in hokjes te denken. Een ander effect dat een grote rol speelt bij onze neiging om nepnieuws te geloven, is wat psychologen de confirmation bias noemen. Of je het leuk vindt of niet, we zoeken allemaal continu naar bevestiging van onze eigen opvattingen en ideeën. Daarnaast gaf Henri zes tips om nepnieuws te herkennen.

Overtuigen als Maarten van der Weijden: snel, arrogant en vasthoudend

  1. Wees arrogant. Mensen zich graag laten overtuigen door arrogantie op het juiste moment.
  2. Wees vasthoudend. ‘Als iets in één keer niet lukt, probeer het dan gewoon een tweede keer.’
  3. Wees (en blijf) consequent. Van der Weijdens verhaal bestaat altijd uit de volgende elementen:
    1. de overleversschuld die hem naar zijn gevoel ‘dwingt’ iets terug te doen voor mensen die geen geluk hebben gehad;
    2. de rotsvaste overtuiging dat zijn voorbereiding perfect is geweest en dat hij geleerd heeft van eerdere fouten, én;
    3. de overtuiging dat het gewoonweg mogelijk moet zijn om 195 kilometer te zwemmen.
  4. Praat snel. Sprekers met een hoger spreektempo worden namelijk eerder geloofd dan mensen met een ‘normaal’ spreektempo.
  5. Gebruik je lichaamstaal. In gesprekken is het nodig dat je houding past bij je woorden, dat je niet te gesloten overkomt en dat je de lichaamstaal van je gesprekspartner ‘spiegelt’.

 

Zijn mannen overtuigender dan vrouwen?

Natuurlijk is het fijn én overtuigend als een spreker, mannelijk of vrouwelijk, verschillende bouwstenen van overtuiging weet in te zetten (waaronder natuurlijk ook het uitstralen van autoriteit), maar de allerbelangrijkste bouwsteen om te kunnen overtuigen, blijft toch altijd nog de inhoud. Wees je dus bewust van de verschillen tussen man en vrouw en ook van het feit dat deze (onbewust) bijdragen aan de manier waarop we onszelf laten overtuigen. Maar laat in alle gevallen uiteindelijk de argumenten de doorslag geven.

 

Wat is er fijner dan gelijk krijgen?

Anderen kunnen overtuigen en gelijk krijgen: PION en PERK voor meer plezier in je werk! Het PERK-model van de Universiteit van Berkeley beschrijft de vier pijlers van werkgeluk: Purpose, Engagement, Resilience, Kindness (een hoger doel, betrokkenheid, veerkracht en vriendelijkheid). Als je goed kijkt, zijn deze pijlers onder het werkgeluk een nieuwe invulling van de aloude bouwstenen van overtuiging: ethos, pathos, logos, waarbij de ideale mix van je persoonlijkheid, je inhoudelijkheid en je empathisch vermogen zorgen voor het overtuigen van je publiek.

Teksten componeren als Mozart of Beethoven

Bepaal jij van tevoren de hele tekststructuur zodat je alleen nog details hoeft in te vullen? Of ploeter je creatief door een dozijn tekstversies heen? Van Mozart is bekend dat hij zijn composities in grote lijnen al in zijn hoofd had zitten voordat hij ze aan het papier toevertrouwde. Beethoven daarentegen zette zijn composities vaak direct op papier, zonder voorafgaand stramien, en bleef die vervolgens continu wijzigen, waarbij hij steeds weer zijn eerdere versies bewerkte.

 

Word een sympathiek debater: werk aan je gunfactor!

Hoe vergroot je je gunfactor?

  • Geef je tegenstander een ferme handdruk, kijk hem recht in de ogen en glimlach.
  • Luister goed naar wat je tegenstander in het debat allemaal tegen jouw argumenten inbrengt en blijf daarbij te allen tijde begripvol.
  • Een publiek dat je kunt laten (glim)lachen is het halve werk: een betere sympathieopwekker is er niet.
  • Als het je lukt om aan het eind van je bijdrage met een mooie persoonlijke boodschap te komen, dan win je daarmee eens te meer aan sympathie.

 

Hoe voer je een discussie plezierig en effectief?

Tien gouden spelregels voor een effectieve discussie:

  1. Iedereen mag een standpunt innemen of in twijfel trekken;
  2. Neem je een standpunt in, dan moet je het ook willen verdedigen;
  3. Formuleer je standpunt helder en concreet;
  4. Iedereen mag om verduidelijking van standpunten vragen;
  5. De discussie moet gaan over argumenten en standpunten die ook echt naar voren zijn gebracht;
  6. Je verdedigt standpunten alleen met argumenten waarvan je denkt dat ze ook juist zijn (je bent dus oprecht);
  7. Je verdedigt standpunten alleen met argumenten waarvan je vindt dat ze ook relevant zijn;
  8. Je gebruikt alleen argumenten waarvan je weet of denkt dat anderen die juist of waarschijnlijk en relevant vinden;
  9. Als iemand twijfelt aan de juistheid of relevantie van jouw argumenten, mag hij je vragen om ondersteunende argumenten aan te dragen;
  10. Als een standpunt wel of niet goed verdedigd is, aanvaardt iedereen ook de consequenties: aan een standpunt wordt niet langer getwijfeld of een standpunt wordt ingetrokken.

Bekijk meer tips over schrijven!

06 | 01 | 2020 | door: Anne van Blanken
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl