Home » 17 miljoen selfies: de communicatietrends van 2015
Communicatie05 | 01 | 2015 | door: Erik van der Spek

17 miljoen selfies: de communicatietrends van 2015

Een jaarwisseling is niet compleet zonder voorspellingen. Waar ze vandaan komen is minder belangrijk: de kristallen bol maakt overuren. Ook wij doen graag mee met onze top-5 van de communicatietrends van 2015. Over het emoticon, de slogan en natuurlijk de 17 miljoen selfies.

1. Bellen is uit. Althans als je geen belafspraak hebt. Steeds meer mensen ervaren een onaangekondigd telefoontje als een inbreuk op hun privacy. En steeds vaker krijg ik een mailtje met een tekst als: kan ik je dinsdag tussen 14.00 en 16.00 bellen? Mijn reactie: je mag altijd bellen, alleen neem ik niet altijd op. Maar ik ben een minderheid aan het worden.

communicatietrends2. Zelfexpressie is heilig. De bekende ‘fifteen minutes of fame’ van Andy Warhol zijn niet meer genoeg. Sociale media en internet geven iedereen de kans zijn gezicht, zijn ideeën en meningen te ventileren. Iedereen is bezig met personal branding. De 17 miljoen selfies van koning Willem-Alexander zijn nog maar het begin.

3. Het kan altijd korter. Internet zet de norm: zo min mogelijk platte tekst, maar steekwoorden, slogans, catch phrases. Zoals Gerrit Komrij al zei: “Kome wat kome, maar kome de punt op tijd.”

4. Beeld heeft de voorkeur. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dat is niet altijd waar, maar internet en sociale media worden steeds meer gericht op beelden. De toekomst is aan infographics, foto’s met bijschriften en speelse illustraties. En als beelden toch aangevuld moeten worden met tekst, dan graag beeldend taalgebruik: mighty metaphor.

5. Gevoel verdringt verstand. TV begon, internet doet ook flink mee en dan kan de rest van de communicatie niet achterblijven. Het gaat er steeds meer om dat we een goed gevoel krijgen. In de woorden van de Amerikaanse schrijfster Maya Angelou:  “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Niet voor niets was het woord van 2014 een emoticon: het hartje.

05 | 01 | 2015 | door: Erik van der Spek
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl