Home » Contentmarketing: wat is het en hoe werkt het?
Blog09 | 11 | 2015 | door: Erik van der Spek

Contentmarketing: wat is het en hoe werkt het?

Contentmarketing is eigenlijk een nieuwe vorm van ‘reclame’. Maar dan omgekeerd. Bij een goede contentstrategie zegt u namelijk niet zelf hoe goed u bent, maar doen anderen dat voor u. U etaleert en deelt uw kennis, waardoor anderen uw bedrijf als expert gaan zien. En dat kan op allerlei manieren: met blogs op uw website, opgeknipt in korte stukken voor LinkedIn en tweetable quotes voor Twitter. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Maar: bezint eer gij begint. Aan de slag gaan met contentmarketing vergt een goede strategie.

‘Omgekeerde reclame’
Bij contentmarketing gaat het niet over u en uw product, zoals in ouderwetse reclameboodschappen, maar gaat het over uw klant. Niet uw bedrijf, merk, product of dienst staan centraal, maar de informatiebehoefte van uw (potentiële) klanten. U voorziet in hun behoefte aan goede informatie met waardevolle en aantrekkelijke content.

De klant zoekt u, in plaats van andersom
Niemand zit erop te wachten om onderbroken te worden door advertenties op een website, een ongevraagde nieuwsbrief in de mailbox of een verkooptelefoontje. Met contentmarketing gaat u niet actief op uw (potentiële) klant af, maar zorgt u ervoor dat de zoekende klant u vindt. U maakt dus geen reclame in de ouderwetse betekenis van het woord, maar u zorgt ervoor dat u te vinden bent met interessante content voor uw klanten.

Goede content: ken de vragen van uw klant
Om goede content te produceren moet u weten naar welke informatie uw klant op zoek is. Hoe overtuigend u uw product of dienst ook aanprijst, uw klanten laten zich niet zo maar iets ‘aansmeren’. Zij zijn in deze fase vooral op zoek naar geloofwaardige en betrouwbare informatie. Informatie die de ruimte laat om zelf te beslissen. Als u de zoekvragen van uw klant als basis gebruikt voor uw content, komt u al een heel eind.

Waar is mijn klant?
U moet niet alleen weten welke vragen uw klant heeft, maar ook waar hij deze informatie zoekt. De eerste stap is dat uw content vindbaar en dus zoekmachinevriendelijk is. Gebruik verder verschillende soorten content voor verschillende media. Een longread op uw website, opgeknipt in een aantal kortere stukken voor LinkedIn en nog verder ingekort tot een quote van 140 tekens voor Twitter. En vergeet ook de webcare en fora niet waar u uw klanten direct verder kunt helpen met hun vragen en problemen. Zoeken uw klanten informatie op Facebook? Zorg er dan voor dat uw informatie geliket kan worden en dus ‘leuk’ is.

Maak een contentkalender
Voor een goede contentstrategie is een contentkalender onontbeerlijk. Een contentkalender is een (jaar)overzicht van wanneer, wat, voor wie, in welke vorm wordt gepubliceerd en wie hiervoor verantwoordelijk is. Een goede kalender zorgt er dus voor dat iedereen die content produceert, weet wanneer hij welke content voor welke doelgroep op welk medium klaar moet hebben. Overzichtelijk, duidelijk en hopelijk met meer resultaat en minder stress!

Annelies Buurman

09 | 11 | 2015 | door: Erik van der Spek
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl