Home » Corona-nieuwsbrieven: de do’s en don’ts
Blog17 | 03 | 2020 | door: Anne van Blanken

Corona-nieuwsbrieven: de do’s en don’ts

Afgelopen paar dagen stroomde de mailbox vol met nieuwsbrieven, corona-updates en andere belangrijke berichten. Sommige berichten sloegen de spijker op de kop en gaven precies antwoord op logisch vragen, maar sommige organisaties schreven minder succesvolle berichten. Wat zijn de do’s en don’ts voor nieuwsbrieven over corona?

 

  1. Schrijf een heldere boodschap

Helaas slaagt niet iedereen in het schrijven van heldere en duidelijke nieuwsbrieven over corona. Van Wehkamp kreeg ik bijvoorbeeld een bericht met de titel: Belangrijk nieuwsbericht Wehkamp. Als lezer wil je eigenlijk direct weten wat dat belangrijke nieuws dan is. Zeker als je mailbox volstroomt met “belangrijke nieuwsberichten”.

Ook het doel van het bericht van Wehkamp liet te wensen over, namelijk ons “op de hoogte houden van hoe Wehkamp omgaat met de situatie in Nederland”. Dat is nogal breed en eigenlijk ook helemaal niet wat een klant wil weten. Uiteindelijk kunnen we in de derde en tevens laatste alinea lezen waar het om gaat: we kunnen nog steeds pakketjes bestellen bij Wehkamp. Begin daar direct mee als je zelf je bericht stuurt!

Lees hier het bericht van Wehkamp

 

  1. Gebruik een prikkelende betreftregel

Oad doet het gelukkig een stuk beter. Ook Oad opent ‘warm’, maar maakt dat direct concreet. Oad wil klanten een prachtige en onbezorgde vakantie geven en dat komt onder druk te staan door corona. Vervolgens staat de belangrijkste boodschap in vette letters: geen reizen voorlopig. Maar ook: je krijgt een voucher als je reis is geannuleerd. Toch ontbreekt ook hier een aansprekende betreftregel. Denk dus goed na over je betreftregel die bij voorkeur de belangrijkste vraag van de mail bevat. Zo trek je snel de aandacht van je publiek.

Lees hier het bericht van Oad

 

  1. Toon begrip

Zowel de brief van Wehkamp als Oad investeert in de relatie met de lezer. De organisaties tonen maatschappelijke betrokkenheid en interesse in het welzijn van hun klanten. Oad heeft het over “bizarre tijden waarin er veel onder druk staat” en over “veel zorgen”. Toch doen hun medewerkers “hun uiterste best”. Wehkamp heeft “bewondering” voor “iedereen die in deze omstandigheden voor elkaar zorgt” en zegt dat “het welzijn van onze collega’s en klanten voor alles” gaat. Inspelen op het gevoel van de lezer kan veel voordelen hebben, maar maak het niet te bont. Beperk je tot begrip voor de consequenties van jouw product of dienst.

 

  1. Informeer!

nieuwsbrieven corona

Een brief die niet perfect is, is nog altijd beter dan niet informeren! Zo heb ik van NS tot op heden nog geen mail ontvangen en in de app staat ergens tussen alle storingen een kort bericht over minder extra treinen in de spits. Het bericht gaat ook alle kanten op: van minder collega’s beschikbaar hebben tot verwachtingen over minder reizigers. En het allerbelangrijkste: ik weet niet wat het verschil is tussen gewone treinen en bijvoorbeeld extra spitssprinters. Denk dus na over wat je lezer wil weten en hoe dat aansluit op wat ze al weten!

 

 

 

17 | 03 | 2020 | door: Anne van Blanken
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl