Home » De strijd om uw publiek: de Grote Overtuigingsquiz
Blog14 | 07 | 2015 | door: Willem Hendrikx

De strijd om uw publiek: de Grote Overtuigingsquiz

Boekenplanken vol zijn er geschreven over de beste methodes en trucs om uw publiek te overtuigen. Het aantal variaties op Aristoteles’ klassieke overtuigingsmiddelentrio, ethos, logos en pathos, is schier onuitputtelijk. Tijdens het congres De Taalstrijd kunt u uw kennis van deze en vele andere publieksovertuigingsmiddelen zelf testen in de Grote Overtuigingsquiz. Hier vindt u vast een klein voorproefje. Weet u het antwoord op deze vijf vragen? Stuur ze dan vandaag nog op en maak kans op GRATIS deelname aan ons congres in november.

Vraag 1

Stel: u wilt uw collega ervan overtuigen dat het verstandig is om op  een ander administratiesysteem over te stappen. U kunt hiervoor verschillende goede argumenten bedenken. Welk aantal argumenten is in theorie het sterkst?

  1. Twee argumenten
  2. Drie argumenten
  3. Zeven argumenten

Vraag 2

Veel organisaties gebruiken beroemde personen om hun product te verkopen. Zo prees Louis van Gaal ooit een mediaketen aan en proberen Ellen ten Damme en Huub Stapel uw Zwitserlevengevoel aan te wakkeren. Wanneer werken dit soort aanprijzingen nu het beste?

  1. Als de beroemdheid bekend staat als een aardige of goede persoonlijkheid, of als het publiek zich kan identificeren met de beroemdheid.
  2. Als de beroemdheid heel bekend is of echt affiniteit met het product heeft.
  3. Als de beroemdheid heel bekend is, of als het publiek zich kan identificeren met de beroemdheid.

Vraag 3

Stel: u weet in een discussie echt niet meer hoe u zich tegen argumenten van uw gesprekspartner kunt verdedigen, maar u wilt wel zo veel mogelijk collega’s aan uw kant krijgen. Wat kunt u dan het beste doen?

  1. Stil zijn: onzin uitkramen overtuigt niemand.
  2. Alleen maar vragen stellen aan uw gesprekspartner en zijn vragen negeren: hij kletst zich dan vanzelf wel vast.
  3. Uw eigen standpunt zoveel mogelijk bespreken: degene die het meest aan het woord is geweest, lijkt vaak ook de overtuigendste te zijn.

Vraag 4

Stel dat u een toespraak zo begint: Dames en heren. Ik ben heel blij dat u hier bent. Samen wil ik vandaag namelijk naar de ontwikkelingen in ons bedrijf kijken: het verleden, het heden en de toekomst. Waarom is dit dan een goede inleiding van uw toespraak, als we de retorische inzichten en actueel onderzoek mogen geloven?

  1. De inleiding vervult de drie belangrijkste functies: deze trekt de aandacht, noemt het publiek en stemt welwillend.
  2. De inleiding vervult de drie belangrijkste functies: deze trekt de aandacht, noemt het publiek en geeft informatie over de inhoud.
  3. Deze inleiding vervult de drie belangrijkste functies: deze trekt de aandacht, stemt welwillend en geeft informatie over de inhoud.

Vraag 5

Welk argument overtuigt volgens recent onderzoek de meeste gasten van een hotelkamer om hun handdoeken te recyclen en niet op de grond te gooien voor de was?

  1. Gebruik uw handdoek een tweede keer, want dat is beter voor het milieu.
  2. Gebruik uw handdoek een tweede keer, want dat doet 66% van onze gasten.
  3. Gebruik uw handdoek een tweede keer, want dat deed de gast voor u in deze kamer ook.

Win gratis deelname aan het congres

Denkt u de juiste antwoorden op deze vragen te weten? Mail uw antwoorden dan vóór 25 september aan hraven@hvds.nl Onder de goede inzenders verloten we een gratis entreebewijs voor het HVdS-congres De Taalstrijd op 13 november.

Henri Raven

 

14 | 07 | 2015 | door: Willem Hendrikx
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl