Home » Kopiëren is het nieuwe denken
Communicatie07 | 03 | 2015 | door: Erik van der Spek

Kopiëren is het nieuwe denken

‘Lachen is het nieuwe neuken’ las ik in een blog over seks na je 50ste (professionele interesse). Dat was de laatste loot aan de rijk gevulde boom van koppen met het stramien ‘X is het nieuwe Y’. Inmiddels zijn er genoeg varianten om een boek mee te vullen. We zijn blijkbaar lui: kopiëren is gemakkelijker dan zelf denken.

De constructie bestaat al een tijdje, maar heeft een enorme boost gekregen door de televisieserie Orange is the new black, beschikbaar via Netflix. De serie is gebaseerd op de gelijknamige autobiografie van Piper Kerman. Net als in dit origineel zie je veel vergelijkingen met kleuren terugkeren. Een paar voorbeelden: wit is het nieuwe zwart (roman van Jennifer Close), wit is het nieuwe bruin (reclame voor sneakers), bruin is het nieuwe wit (bruin als modekleur voor auto’s), groen is het nieuwe zwart (site over duurzaamheid), en ga zo maar door.

Fit is het nieuwe rijk

Inmiddels is de vergelijking al tientallen keren toegepast in onder meer de mode, de makelaardij en de marketing, om maar een paar gebieden te noemen. Er zijn talloze boektitels op gebaseerd zoals Dienstbaar zijn is het nieuwe goud (een marketingboek) of Verbinden is het nieuwe verkopen (boek over verantwoord ondernemen). Maar ook daarbuiten zie je de vergelijking overal terugkeren. Een kleine bloemlezing:

  • Klein is het nieuwe groot (over de kracht van het mkb)
  • Zitten is het nieuwe roken (artikel in Fit Magazine)
  • UX is het nieuwe SEO (UX is User Experience, SEO is Search Engine Optimization)
  • Bovengemiddeld is het nieuwe gemiddelde (over de nieuwe generatie twintigers)
  • Fit is het nieuwe rijk (artikel over gezond leven)
  • Delen is het nieuwe hebben (Tegenlicht over de deeleconomie)
  • Maken is het nieuwe leren (artikel over het beroepsonderwijs)
  • Idealisme is het nieuwe realisme (Marianne Thieme in vn.nl)
  • Delen is het nieuwe vermenigvuldigen (artikel op missethoreca.nl)
  • Krantenpapier is het nieuwe vinyl (artikel over de opkomst van nieuwe media)
  • Blijven is het nieuwe scheiden (artikel over mediation)

Kopiëren en omdraaien

De kopieerzucht gaat vaak nog verder. Neem ‘zitten is het nieuwe roken’, op talloze platforms herhaald. Maar niet alleen zitten is het nieuwe roken, ook vlees eten is het nieuwe roken (artikel over Dierendag) en koken is het nieuwe roken (een hartchirurg in Humo.nl). En zelfs e-mail checken is het nieuwe roken (artikel over mediaverslaving).

Soms zie je ook vergelijkingen die je gemakkelijk kunt omdraaien. Hierboven noemde ik al ‘wit is het nieuwe bruin’ naast ‘bruin is het nieuwe wit’. Een ander voorbeeld is ‘denken is het nieuwe doen’ naast ‘doen is het nieuwe denken’. Het maakt blijkbaar niet uit, als je maar niet te lang hoeft na te denken. Luiheid, dat wordt wel duidelijk, is de nieuwe creativiteit voor de koppensneller.

07 | 03 | 2015 | door: Erik van der Spek
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl