Home » Met blended learning een nieuwe schrijfstijl aanleren
Blog14 | 07 | 2015 | door: Annelies Buurman

Met blended learning een nieuwe schrijfstijl aanleren

Van een grote verzekeraar kregen wij het verzoek om 1150 medewerkers op te leiden. Zij moesten binnen een half jaar allemaal een meer klantgerichte en heldere schrijfstijl aanleren. Aan ons de vraag: Hoe pakken we dat aan? Met een combinatie van e-learnings en daarop aansluitende workshops hebben we een blended-learningaanpak ontwikkeld met een geweldig resultaat.

Blended learning?

Er zijn verschillende manieren waarop je een opleidingstraject ‘blended’ kunt maken. In dit geval hebben we ervoor gekozen twee e-learnings en drie workshops modulair op elkaar te laten aansluiten. Dat betekent dat elk onderdeel op het vorige voortbouwt en dat je het traject in een vaste volgorde moet doorlopen. Afhankelijk van de werkzaamheden en in overleg met de leidinggevende  hebben we zo elke medewerker een opleidingstraject op maat kunnen aanbieden.

Twee e-learnings

We hebben twee e-learnings ontwikkeld: De Basis en De Verdieping. De Basis is verplicht voor alle medewerkers, ook degenen die niet (regelmatig) hoeven te schrijven. Daarmee hebben we ervoor gezorgd dat de nieuwe schrijfstijl bij iedereen in grote lijnen bekend is. De Verdieping is een stuk ‘technischer’: we leggen uit wat de nieuwe schrijfstijl betekent voor zinslengte, zinsstructuur, woordkeuze en actief schrijven. Medewerkers mogen pas aan de workshops deelnemen als ze beide e-learnings gevolgd hebben. Op die manier kunnen we in de workshops direct met de praktijk aan de slag

Drie workshops: voor schrijvers, redacteurs en taalcoaches

We hebben drie workshops ontwikkeld met een heel verschillend karakter:

  • Workshop 1 Hoe schrijf je in de nieuwe stijl? is bedoeld voor mensen die willen oefenen met wat ze in de e-learnings hebben geleerd.
  • In workshop 2 Aan de slag met eigen werk! bespreken we teksten uit de praktijk van de deelnemers en redigeren die gezamenlijk.
  • Workshop 3 Coach je collega’s is voor taalcoaches. Zij worden het aanspreekpunt voor collega’s en zorgen daarmee voor een goede borging van nieuwe kennis en vaardigheden.

Geweldig resultaat

En deze aanpak werkte: de medewerkers vonden de e-learnings leuk, afwisselend en leerzaam. En ze konden ze volgen wanneer het hen uitkwam. Bovendien bleek dat we in de workshops nauwelijks tijd hoefden te besteden aan de theorie. We konden meteen aan het werk! En dat is  precies de bedoeling van blended learning: online kennisoverdracht en vervolgens toepassen en oefenen in de class room!

14 | 07 | 2015 | door: Annelies Buurman
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl