Home » SEO: pas op voor tekstuele obesitas
Blog03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth

SEO: pas op voor tekstuele obesitas

Het is niet echt riskant om te stellen dat de zoekalgoritmes van Page en consorten meer veranderingen in de tekstschrijverij hebben veroorzaakt dan alle schrijfcursussen en –trainingen bij elkaar. In 1997 lanceerden Larry Page en Sergey Brin hun nieuwe zoekmachine Google. Niemand kon toen nog bevroeden dat bijna 20 jaar later miljoenen mensen hun geld verdienen met het aanpassen van websites en teksten aan hun zoekmachine.

De boodschap is duidelijk: om als organisatie te overleven op internet is het noodzakelijk om zowel de websites als de content in de sites te optimaliseren voor Google (=SEO, Search Engine Optimization). Wie dat niet doet krijgt minder bezoekers, verkoopt minder en wordt minder gelezen. Je ontkomt er dus niet aan.

The dark side

Maar SEO heeft ook een duistere kant. Het aanpassen van met name tekstuele content aan de wensen van Googles algoritmes leidt vaak tot een vorm van tekstuele obesitas. De teksten worden ‘gevuld’ met vaak lege, herhalende en parafraserende zoektermen, die ervoor zorgen dat de lezer tussen de holle frases op zoek moet naar de echte informatie in de tekst.

Opslagplaats voor zoektermen

Dit verschijnsel zie je het sterkst bij de ‘echte’ verkoopsites waarop allerlei producten, van huizen tot kleding, worden aangeboden. Alle omschrijvingen lijken op elkaar en de zoekwoordendwang zorgt voor een zich herhalende woordenbrij. Dit sluit aan bij een andere ontwikkeling; van een tekstueel medium is internet inmiddels vooral een visueel medium geworden. Tekst is gewoon minder belangrijk dan het plaatje en dient vooral als opslagplaats voor de zoektermen.

Het gekke is dat tekst daarbij wel steeds het kerndoel vormt van Googles zoekalgoritmes. Plaatjes zonder tekstuele context zijn voor Google nog lastig te interpreteren.

SEO: meer dan zoekwoorden

Toch zijn er nog sites die niet aan SEO ten onder zijn gegaan. Denk bijvoorbeeld aan krantensites, die niet doen aan SEO en toch hoog scoren door de actualiteit van de artikelen en de vele feeds op social media die naar krantenartikelen linken.

SEO is gelukkig meer dan zoektermenmanagement. Een goed verhaal, leesbaar geschreven, actueel en aansluitend bij de belangstelling van de lezer behoort net zo goed tot het SEO-arsenaal.

Willem Hendrikx, trainer en adviseur

Denkend aan internet

03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth

Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl