Blog13 | 03 | 2019 | door: Ave Luth

2 en 9 april: trainingen Gezonde taal in de zorg

Eerder dit jaar lieten we al weten dat we dit voorjaar zes trainingen organiseren, speciaal voor zorgprofessionals. In april is het de beurt aan de trainingen Gezonde Taal: B1 in de zorg en Goede webteksten voor zorgsites. De inschrijving voor deze trainingen is open voor iedereen die in de zorg werkt en graag zijn/haar teksten zou willen verbeteren. Er is nog plek bij beide trainingen, dus van harte welkom! Nog niet overtuigd van de noodzaak van deze trainingen? Lees dan nog even door. Dan lees je meer over onze ervaringen met teksten in de zorg en over de quickscan die HVdS eerder uitvoerde naar de teksten van patiënteninformatie.

De (on)duidelijkheid van zorgteksten

We organiseren de speciale zorgtrainingen, omdat we gemerkt hebben dat veel zorginstellingen worstelen met de teksten die ze schrijven. Hoe omschrijf je ziektebeelden op zo’n manier dat een patiënt begrijpt wat je bedoelt en zich erin herkent? Hoe zorg je er met een informatiefolder voor dat een patiënt goed voorbereid in het ziekenhuis verschijnt voor zijn operatie? Als webteksten en direct mail-/briefverkeer met een patiënt verbeteren, zullen de communicatieproblemen waar zorgprofessionals vaak tegenaanlopen, verminderen. Maar die teksten zijn niet zomaar verbeterd. We merken regelmatig dat zorgprofessionals heus wel weten dat hun teksten te ingewikkeld zijn, maar hoe je die teksten helder maakt, blijkt een opgave.

Resultaten quickscan

Dat zagen we onder andere nadat we eind 2017 onderzoek deden naar de vindbaarheid, relevantie en kwaliteit van teksten die tien ziekenhuizen gebruiken bij hun patiëntenvoorlichting. Op alle punten bleek veel te verbeteren. Ondanks alle mogelijke zoekfuncties en doorklikknoppen, bleek uit onze quickscan dat bezoekers in 50% van de gevallen alleen met veel moeite een antwoord op hun vraag konden vinden. En als de bezoeker dan de gewenstie informatie vond, bleek maar in 20% van de gevallen dat de patiënt de juiste informatie kreeg. Ook het taalniveau liet te wensen over. Veel ziekenhuizen willen schrijven op B1-niveau, maar dat werd maar in 10% van de gevallen gehaald. Eén van de teksten was zelfs op C2-niveau. Dat komt voor een groot deel door al het jargon dat door zorginstellingen wordt gebruikt. Lees de hele quickscan voor een uitgebreider verslag van ons onderzoek.

Training Gezonde taal: B1 in de zorg

Binnen de ziekenhuizen uit onze quickscan werd het B1-niveau dus nauwelijks gehaald. In de training Gezonde taal: B1 in de zorg helpen we iedere zorgprofessional die dat wil om dat niveau wel te halen. We bespreken onder andere wat B1-schrijven nu precies is, welke woorden daarbij horen en welke woorden je beter niet kunt gebruiken. Ook behandelen we structuur in B1-teksten en schrijven voor de juiste doelgroep. De training vindt plaats op dinsdag 2 april van 10 – 15.30 uur bij ons in Weesp. Schrijf je nu in of vraag ons om meer informatie via info@hvds.nl of 035 – 623 77 85.

Training Goede webteksten voor zorgsites

Als je je meer bezighoudt met de content van een zorgwebsite, dan raden we de training Goede webteksten voor zorgsites aan. In deze training besteden we veel aandacht aan de eisen die bezoekers stellen aan beeldschermteksten. Zo behandelen we tekstmodellen voor internet- en intranetteksten, hebben we het over hoe je omgaat met links op een website en hoe je daarin rekening houdt met SEO (zoekmachineoptimalisatie). De taal die je in webteksten het beste kunt bezigen, passeert uiteraard ook de revue. De training vindt plaats op dinsdag 9 april van 10 – 15.30 uur bij ons in Weesp. Schrijf je in voor de training of laat het ons weten als je er graag meer informatie over ontvangt. Dat kan via info@hvds.nl of 035 – 623 77 85.

Graag tot ziens bij een van onze trainingen!

13 | 03 | 2019 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl