Home » Trend: Longtailzoektermen voor een effectievere website
Blog03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth

Trend: Longtailzoektermen voor een effectievere website

Uit recent onderzoek blijkt dat 70 procent van de zoekopdrachten in Google bestaat uit longtailzoektermen (4 of meer woorden). Slechts 30 procent van de zoekopdrachten bestaat dus uit shorttailzoektermen. Dit is eigenlijk niet meer dan logisch, want langere zoektermen zijn vaak specifieker en leveren dus meer relevante resultaten voor de gebruiker op.  

Wat levert het u op wanneer u longtail keywords gebruikt voor uw website? En hoe komt u erachter op welke longtailzoekwoorden u moet focussen?

Minder concurrentie

Het grootste voordeel van longtailzoektermen is dat ze simpelweg minder concurrentie hebben. Ze komen daarom sneller hoog in de zoekresultaten dan shorttailzoektermen. Met korte algemene zoektermen zoals ‘autoverhuur’ of  ‘kapper’ scoor je als (beginnende) website niet. Je bent namelijk niet de enige die deze keywords gebruikt, dus zal het heel veel tijd kosten om hoog te scoren met een algemene term.

Zeker voor een beginnende website loont het daarom om te focussen op langere, specifiekere zoektermen, die meer zeggen over de inhoud van je website.  De zoekterm ‘kapper’ kun je bijvoorbeeld betekenisvoller maken door de locatie, het aanbod of een handeling erbij te noemen. Bijvoorbeeld: ‘afspraak maken dameskapper centrum Amsterdam’ of ‘goedkope kapper voor kroeshaar’. Deze groepen zoektermen kun je bovendien op een natuurlijke manier verwerken in je tekst, omdat het vaak om zinsdelen gaat in plaats van losse woorden.

Kortere zoekwoorden hebben misschien een hoog zoekvolume, maar ook heel veel concurrentie. Zeker voor een beginnende website liggen de kansen daarom bij longtailzoekwoorden.

Meer conversie: bereik de juiste mensen

Behalve dat longtailzoektermen minder concurrentie hebben, zorgen ze voor een hogere conversie. Conversie betekent dat de gebruikers van je website de gewenste actie ondernemen (een aankoop doen, een artikel lezen et cetera). Longtailzoektermen zijn namelijk specifieker en sluiten aan op de vragen van de gebruiker. Wanneer je gebruik maakt van lange zoektermen zorg je er dus voor dat de juiste mensen jouw webpagina bereiken.

Hoe kom ik tot de goede longtailzoektermen voor mijn website?

Het gaat bij het bedenken van longtailzoektermen eigenlijk maar om één vraag: wat wil mijn doelgroep weten? Verplaats u dus in uw doelgroep en probeer uw zoektermen zoveel mogelijk op hun vragen aan te laten sluiten.

De volgende tips kunnen u helpen om tot de beste keywords te komen:

  • Gebruik bijvoeglijke naamwoorden. Mensen gebruiken vaak (positieve) zelfstandige naamwoorden in hun zoekopdrachten zoals: betrouwbare auto, goedkope zonvakantie, duurzame wasmachine enzovoort. Verwerk deze woorden in uw zoektermen.
  • Verdiep u in Google Analytics. Bekijk met welke zoektermen gebruikers uw webpagina bereiken en speel hier op in. Ga in het programma naar het kopje verkeersbronnen. Klik op zoekoptimalisatie en vervolgens op zoekopdrachten. Hier kunt u zien met welke zoektermen uw website bereikt wordt.
  • Maak gebruik van keyword tools zoals Google Suggest, Amazone Suggest of Bing Suggest. Deze tools kunnen u helpen om inspiratie te vinden voor nieuwe zoektermen. Vul uw zoekwoord(en) in en krijg een overzicht van veelvoorkomende zoektermencombinaties met uw zoekwoord.
  • Vraag uw gebruiker om feedback. Stel gebruikers in staat om vragen te stellen op uw webpagina en vraag om feedback. Zo nodigt u uit tot interactie en blijft u op de hoogte van de vragen van uw gebruikers.

Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat achter zoekopdrachten daadwerkelijk mensen zitten. Verlies u dus niet helemaal in zoektermen en tools als Google Analytics en Google Suggest, maar gebruik ook uw gezonde verstand.

Lianne Jensema

 

03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl