Blog12 | 03 | 2018 | door: Ave Luth

Zorg voor sticky teksten met the human factor

Onze workshop Schrijven voor het beeldscherm kent veel varianten: schrijven van webteksten, voor social media, voor e-zines, voor facebookpagina’s, professioneel bloggen. Ze hebben ook veel gemeenschappelijk, met als belangrijkste element: the human factor. Zorg ervoor dat je webteksten over “echte” mensen gaan, dan weet je namelijk zeker dat ze ook door “echte” mensen gelezen worden.

Het meest effect heeft je tekst bij de lezer als deze jouw boodschap of jouw verhaal kan navertellen. En dat kan hij alleen als er genoeg plakkers in je tekst zitten: woorden, woordgroepen en betekenissen die zich nestelen in het geheugen van je lezer. En omdat de mens nu eenmaal een sociaal wezen is, is informatie over andere mensen de beste plakker die je kunt gebruiken. Kijk maar naar het succes van roddelbladen, praatprogramma’s, realityprogramma’s, etc. Daarom alvast een paar tips!

Breng personen in je verhaal

De makkelijkste manier om je tekst menselijker te maken is door het opvoeren van mensen. Je kunt beginnen bij jezelf; soms is de ik-vorm een prima idee! Maar je kunt ook je lezer af en toe noemen of  toespreken, groepen mensen benoemen of een derde persoon opvoeren. En natuurlijk voer je al die mensen actief op. Geen lijdende vormen en omslachtige taal meer!

Vertel een verhaal, maar wel een echt verhaal

Storytelling is alweer een aantal jaren een belangrijk wapen voor iedere tekstschrijver. Het is dan ook een prima manier om je tekst actiever, concreter en plakkender te maken. Een goed verhaal kun je ook snel onthouden. Maar zorg er dan wel voor dat het ook een echt verhaal is, en niet een of ander schematisch, onpersoonlijk gedrocht. En in een echt verhaal komen natuurlijk ook echte personen voor.

Gebruik testimonials

Een goede testimonial is een verhaal dat je van een van je klanten leent. Maar ook hierin voer je personen op, je klant spreekt in een testimonial tot je lezers. Maak het zo persoonlijk mogelijk. Als het even kan mag een foto niet ontbreken. Heb het dus niet over bedrijf of organisatie X, maar over Jan de Wit van bedrijf X, die je dan in tweede instantie gewoon met zijn voornaam opvoert.

Geef aan welk probleem het verhaal oploste

Problemen en oplossingen zijn belangrijke plakkers. Alle lezers zijn op zoek naar een oplossing voor hun problemen. Ze blijven nog beter in het geheugen hangen als de oplossingen en problemen gekoppeld zijn aan realistisch opgevoerde mensen, kortom als ze menselijk worden!

Gebruik the human factor in je koppen

Je weet: de weblezer is een scannende lezer. Je koppen en subkopjes in de tekst zijn dan ook van levensbelang. Daarmee zijn deze koppen ook een belangrijke plek voor jou als schrijver om the human factor in praktijk te brengen.

Citeer

Een van de manieren om meer plakkers in je tekst te brengen is citeren en parafraseren. Vanzelfsprekend noem je bij ieder citaat en iedere parafrase de bron, waarbij je ervoor zorgt dat het een persoonlijke bron is. De vindplaats van een citaat is niet altijd belangrijk, maar wel van wie het citaat is.

Wil je meer weten over the human factor in je webteksten: volg dan een training Schrijven voor het beeldscherm.

Willem Hendrikx

 

12 | 03 | 2018 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl