Wil jij leren helder je standpunten te formuleren, deze krachtig te onderbouwen en met deze kennis zowel je mondelinge als schriftelijke betogen ijzersterk te maken? Dat kan met de blended-learningvariant van onze training Argumenteren in een notendop. Trainer Henri Raven, de argumentatiecoach, vertelt wat je in deze zomerworkshop allemaal kunt verwachten.
‘Kort gezegd gaat de e-learning in op drie dingen: het analyseren, beoordelen en produceren van argumenten. Deelnemers krijgen inzicht in de relaties tussen standpunten en argumenten en leren hoe ze die helder voor het voetlicht kunnen brengen, zowel mondeling als schriftelijk. En ze leren ook sterke en zwakke punten van argumentatie herkennen.’
‘Structuur. De argumentatiestructuur is dan ook het centrale thema in de e-learning. Vanuit een goed inzicht in je structuur wordt het veel makkelijker om je betoog te versterken en dit vervolgens helder te presenteren. Met structuur begint het allemaal. Als een lezer of luisteraar je betoog niet kan begrijpen, je niet kan volgen dus, dan is er van aanvaarding van je standpunt al helemaal geen sprake meer. Structuur is echt een onderschat wapen in het overtuigingsarsenaal.’
‘Natuurlijk. Het maakt nogal wat uit hoe je je betoog brengt. Daar gaan we dan ook uitvoerig op in in de zomerworkshop. En dat is meteen het mooie van het blended-concept: deelnemers werken tijdens de e-learning aan het maken van een goede structuur en die nemen ze vervolgens mee als input naar de zomerworkshop. En dan gaan we eens kijken hoe overtuigend hun structuur en de presentatie daarvan nu echt zijn. Ik beloof je: dan blijkt ineens dat die argumentatiestructuur nog maar het begin is…’
‘Zeker. Deze training is een eerste kennismaking met argumenteren. Maar na het succesvol afwerken van de e-learning en het volgen van de zomerworkshop ben je verzekerd van een goedgevulde overtuigingstoolbox. En dan is het natuurlijk aan jezelf om daarmee je vaardigheid verder te optimaliseren in de praktijk. Oefening baart kunst. Maar argumenteren kun je absoluut leren.
14 | 07 | 2015 | door: Annelies Buurman