Veel websites hebben naast allerlei productinformatie ook een blog, waarop de directeur of een medewerker van de marketingafdeling wekelijks een ei legt. Die blogs leiden vaak een kwijnend bestaan. Bedrijven kunnen leren van de bloggers die van hun hobby kunnen leven, en vaak meer dan dat: een goede blogger verdient soms meer dan 100.000 euro per jaar. Hoe doen ze dat?
Negin Mirsalehi is een Nederlands-Iraanse blogger die woont in Almere. Maar eigenlijk hoef ik dat niet te vertellen, want wie Negin Mirsalehi niet kent, heeft de afgelopen jaren onder een steen geleefd. Met zo’n 4 miljoen volgers, vooral in Europa en de Verenigde Staten, is zij de succesvolste blogger van Nederland. Toch plaatste ze pas in 2012 haar eerste foto op Instagram.
Wat is het geheim van haar succes? “Ik ging gewoon andere vrouwen en bloggers volgen”, zegt ze op Emerce.nl. “Niet alleen om mezelf te inspireren, maar ook om weer teruggevolgd te worden.” Dat werkte dus. Een andere succesfactor is dat ze alleen voor high-end merken werkt, zoals Dior, Cartier en Chanel.
Goede bloggers staan dichtbij hun doelgroep en bouwen een band op met hun volgers. Veel volgers zien de bloggers die ze volgen als één van hen, als een succesvolle vriend of vriendin. En van een vriend of vriendin neem je eerder een modetip of een recept over dan van een anoniem bedrijf. Bloggers – in de markt wordt er steeds vaker gesproken over influencers – zijn dan aantrekkelijk voor bedrijven die gericht reclame willen maken. Zo heeft het Amsterdamse Influencer Marketing Agency, een bedrijf dat merken koppelt aan influencers, een bestand met zo’n 4.500 influencers. Een modemerk kan een blogger als Mirsalehi bijvoorbeeld vragen om een foto te plaatsen waarin ze een jurk of jas van dat merk draagt. Maar daar moeten ze dan wel zo’n 5.000 euro voor neertellen.
Inmiddels is er een wildgroei aan blogs ontstaan. Op de site Beste bloggers kun je kiezen uit de rubrieken eten, lifestyle, fashion, beauty, mamma, health, reizen en meer. Mamma? Jazeker, een groeiend aantal jonge moeders vertelt in een blog over hun ervaringen met baby’s en kinderen. Dat levert een stroom aan roze verhalen op, zoals (onder de kop ‘Mijn favoriete schattige dingen’): “Kindjes zijn soms zo fijn. Bij de geboorte van grote broer kreeg ik van mijn twee broers een babyalbum. (…) Ik vind het altijd weer een plezier om in te kijken. Ieder jaar probeer ik dus alle vraagjes in te vullen en het boek bij te werken. Van ‘Wat is het lievelingseten van je kind?’ (raar maar waar: broccoli) tot ‘Schattige dingen die je zei en deed’.” Het zal vast in een behoefte voorzien, maar ik denk dan vooral aan de uitspraak van Carmiggelt (tijdens een verjaarsvisite): “Ik kreeg ineens trek in een hapje prikkeldraad.”
Dus je hoeft alleen maar elke dag een filmpje te maken terwijl je vertelt wat je die dag gaat koken of wat je baby voor leuks heeft gedaan? Nou nee. Voor elke succesvolle blogger zijn er honderden mislukt. Wie op het eerder genoemde Beste bloggers een willekeurige blogpost aanklikt, krijgt vaak blogs te zien met in de kopregel ’14 VOLGERS, 27 VOLGEND’. Of: ‘De tijdlijn van 23Shakira is nog leeg’. Dat is een eenvoudig gevolg van de wet van de grote getallen. Inmiddels zijn er naar schatting tussen de 100 en 200 miljoen bloggers actief; die kunnen niet allemaal rijk worden. Zoals Kitty Kilian van het bedrijf Blogstylers schrijft: “De blogosphere ontwikkelt zich als een piramidespel: de eerste instappers hadden geluk, voor de laatsten is de koek op.”
Kilian verwijst naar Jon Morrow van Copyblogger, die uitrekent dat je minstens 1000 maandelijkse bezoekers moet hebben om voldoende kritische massa te genereren. Maar veel bloggers doen er jaren over om zo’n aantal te bereiken – als het al lukt. En dan lopen ze tegen een tweede regel aan: de meeste bloggers schrijven de beste blogs in het begin. Dat zijn de onderwerpen waarover ze al jaren lopen te broeden. Tegen de tijd dat ze voldoende volgers hebben, zijn ze uitgeschreven.
Hoe moet u te werk gaan om tot een succesvolle blog te komen? Vijf tips:
Erik van der Spek, tekstschrijver en communicatieadviseur
10 | 11 | 2016 | door: Ave Luth