Zakelijk vloggen is de manier om op te vallen in het bloggeweld. Waar iedere zichzelf respecterende organisatie wel een of meer blogs in de mediamix voert, zijn er nog maar weinig succesvolle zakelijke vlogs te genieten. En daarmee doen organisaties zichzelf te kort: vloggen scoort hoger in attentiewaarde, aantal clicks en waarde voor SEO dan bloggen.
Uit een recent onderzoek van Multiscope blijkt dat minstens één op de drie Nederlanders ouder dan 18 jaar regelmatig naar een vlog kijkt. Onder jongeren zijn vlogs waarschijnlijk nog populairder; jonge “vlogartiesten” als Enzo Knol halen met gemak honderdduizenden views per maand.
Het blijkt dat bijna tweederde van de vlogkijkers vooral kijkt voor ontspanning en vermaak. Een kwart van de kijkers is op zoek naar informatie en vaak ook inspiratie. Potentiële zakelijke vloggers hebben hiermee meteen een belangrijk wijsheid te pakken. Ook zakelijke vlogs moeten leuk zijn om naar te kijken, moeten voldoende informatie bieden en inspirerend zijn.
Met de huidige technieken is vloggen niet zo moeilijk, elke smartphone heeft tegenwoordig een redelijke camera, er zijn redelijk professionele camera’s en microfoons voor weinig geld te koop en het editen van een filmpje is met de juiste software, apps en wat oefening ook niet onoverkomelijk. Onthoud daarbij dat je een vlog maakt die via het computer-, tablet- of smartphonescherm wordt bekeken. Vlogs of films voor grotere schermen of films die worden geprojecteerd vereisen vaak toch wat meer technische kwaliteit.
Maar durf je als ondernemer of werknemer zomaar een verhaal te houden voor een cameraatje? Dit is een van de grote bottlenecks als het gaat om professioneel, zakelijk vloggen: podiumangst, plankenkoorts en koudwatervrees. Hier is maar een remedie voor: oefenen, oefenen, oefenen. Gewoon gaan doen, met in je achterhoofd dat de eerste opnames alleen “voor eigen gebruik” zijn.
Een tweede bottleneck is het (ontbreken van het) verhaal dat je wilt gaan vertellen. Je vlog moet wel ergens over gaan. Enzo Knol komt vaak wel weg met een vaag verhaal, maar dat gaat niet op voor een zakelijke vlog. Dus ga op zoek naar een reeks thema’s waar je je potentiële klanten mee kunt vermaken, over kunt inlichten of mee kunt instrueren of inspireren.
Willem Hendrikx, trainer en adviseur
10 | 11 | 2016 | door: Ave Luth