Content tips do’s en dont’s

Dat content van belang is voor je organisatie staat onomstotelijk vast. Maar waar te beginnen? Wat is nu goede content? In dit artikel staan de vier do’s en vier dont’s voor je op een rij, zodat je precies weet waar je op moet letten bij het creëren van content voor jouw organisatie.

• DO: Gebruik content van andere bedrijven als inspiratiebron
Unieke content creëren is een hele uitdaging. Kijk eens op de websites en social media-kanalen van andere (soortgelijke) bedrijven: wat publiceren zij? Dit vormt een handig inspiratie- en vertrekpunt voor jouw eigen content. Doel is vervolgens om de content van uw bedrijf onderscheidend te laten zijn. Wees daarbij creatief. Creëer content die uniek is en die mensen alleen bij jouw bedrijf kunnen vinden.

• DO: Spreek de taal van je bezoeker
Bovenal moet jouw content natuurlijk helder en to-the-point zijn, maar het is ook belangrijk dat je bezoeker zich aangesproken voelt. Dit aanspreken begint met het consequent schrijven in de ‘u-vorm’ en niet te spreken over ‘wij’ of ‘ons’. Nog beter is het om in de huid van je publiek te kruipen. Definieer jouw doelgroep en probeer erachter te komen wat de taal van je doelgroep is en maak die je eigen.

• DO: Publiceer informatieve en relevante content
Wees met jouw content behulpzaam en actueel. Functioneer als een gids voor je bezoekers en houd hen op de hoogte van alles wat speelt in jouw vakgebied. Lezers zullen dan eerder aan je denken wanneer zij op zoek zijn naar een expert om een probleem op te lossen. Houd rekening met wat jouw publiek bezighoudt. Door tips of informatie te delen en aan te geven wat je publiek hiermee kan, maak je je content echt relevant.

• DO: Overweeg verschillende media
Blijf niet hangen bij tekst, maar stap ook niet zomaar over op afbeeldingen. Vaak denken organisaties aan video’s als alternatief voor tekst, maar dit is niet altijd de beste keuze. Zoek uit welke vorm van content jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Probeer daarnaast te achterhalen op welke platforms zij actief zijn en welke content geschikt is om via dat platform te delen.

• DON’T: Controleer je content niet
Jouw content moet foutloos en geloofwaardig zijn. Controleer daarom de feiten die in je content staan, de bronnen die je gebruikt en ook heel belangrijk: je spelling. Laat eventueel experts aan je content meewerken. Content vol fouten of dubieuze weetjes staat gelijk aan slechte content. Je doelgroep heeft hier niets aan en het is zonde van je werk.

• DON’T: Cijfer jezelf weg
Klanten binden zich eerder aan jouw bedrijf wanneer je informatie deelt die zij interessant vinden. Maar je bezoeker weet niet waarvoor zij je kunnen inschakelen wanneer je je eigen product/dienst nooit onder de aandacht brengt. Probeer daarom het evenwicht te bewaren tussen wat je doelgroep wil en wat je eigen doelstellingen zijn. Zet je content in voor je bedrijfsstrategie en draag waar mogelijk je kernwaarden uit.

• DON’T: Kopieer content van andere bedrijven
Neem nooit klakkeloos iets van een ander over. Je content verliest daarmee direct zijn waarde. Bezoekers zijn vooral op zoek naar originaliteit. Bovendien zijn lezers vaak kritisch en moet je uitkijken niet te boek te komen staan als copycat. Wees er overigens niet bang voor om content van andere bedrijven te delen, zolang je de oorspronkelijke bron maar vermeldt.

 DON’T: Let (te) veel op SEO
Als je content publiceert, wil je graag dat deze gevonden wordt. Er zijn allerlei trucs om dit te doen en schrijven voor SEO kan het rendement van jouw content aanzienlijk verbeteren. Let er wel op dat je niet verdwaalt in de SEO en je je content volstopt met zoekwoorden en externe links. De focus moet uiteindelijk op de inhoud en leesbaarheid van je content liggen.

Annemijn Pasman

Tags :

Deel dit :