De consument heeft gesproken: Fleurop.nl is in 2014 de beste website. Dit blijkt uit onderzoek van WUA!, een Amsterdams bureau voor online conversie benchmarking. Fleurop liet eerdere winnaars zoals bol.com en booking.com achter zich. Het geheim? Denk zoals de klant.
In het juryrapport geeft WUA! de belangrijkste redenen voor het succes van Fleurop weer. Fleurop kent een grote naamsbekendheid en de site zorgt ervoor dat 99% van de bezoekers een goede eerste indruk krijgen. Fleurop scoort hoog op haar look & feel en op het aanbod. De website toont de juiste informatie op het juiste moment, en Fleurop draagt een heldere en geloofwaardige boodschap uit.
Vorig jaar stond Fleurop op de zevende plaats, maar in het afgelopen jaar zijn verschillende verbeteringen doorgevoerd. Eén daarvan is dat het assortiment sterk verkleind is. Had de bezoeker voorheen keuze uit ongeveer 180 boeketten, nu is dat teruggebracht naar 60. Commercieel manager Tom Wolbrink: “Teveel keuze is geen keuze. Als je teveel boeketten toont krijgt de consument keuzestress, en dat moet je zien te voorkomen.”
Fleurop luistert goed naar de klant. Bij de verkleining van het assortiment zijn de voorkeuren van de consument leidend. De klant bepaalt uiteindelijk welke boeketten op de site blijven staan. Ook bij toekomstige vernieuwingen staat de klantvraag centraal. De klant wil bijvoorbeeld online kunnen zien of een boeket geleverd is. Daarom gaat Fleurop een track-and-trace-systeem introduceren, zoals dat ook gebruikelijk is bij bedrijven als DHL en PostNL.
De ranglijst van WUA! is gebaseerd op in totaal maar liefst 55.583 unieke websitebeoordelingen. In totaal zijn 4.493 websites beoordeeld door 8.900 respondenten. De top-10 ziet er als volgt uit:
Erik van der Spek houdt tijdens het congres De Taalstrijd de workshop De Beeldenstorm.