“Is de Titanic een goeie film?” “Maak me om 8 uur wakker.” “Stuur Jan een e-mail dat ik er niet bij kan zijn vanavond.” Deze uitspraken kun je tegen een vriend of collega doen, maar tegenwoordig ook tegen je telefoon. Met stemgestuurde zoekmachines als Google Now, Siri en Cortana heb je een persoonlijke assistent bij de hand die binnen de kortste keren antwoord geeft op uiteenlopende vragen. Maar hoe speelt u als organisatie in op deze nieuwe zoekmachines? Hoe zorg u ervoor dat de Voice Search uw website als eerste laat zien?
Uit een Amerikaans onderzoek uit 2014 blijkt dat meer dan de helft van de tieners (55%) elke dag gebruikmaakt van de Voice Search programma’s. Bij volwassenen ligt dat percentage op 41%. De zoekmachines brengen een aantal voordelen met zich mee ten opzichte van zoekmachines waar je de vraag nog moet typen (de keyword-manier). Spreken gaat sneller dan typen en je kunt makkelijker multi-tasken. De zoekmachines zijn namelijk handsfree te gebruiken, waardoor de snelste weg naar het vliegveld met één uitgesproken vraag op het scherm verschijnt.
Nu de Voice Search machines steeds meer de toekomst lijken te hebben, is het zaak om de content van onze websites daarop aan te passen. Het is niet meer genoeg om een paar slimme kopjes toe te voegen aan websiteteksten of om plaatjes een duidelijke naam te geven. Mensen spreken nu eenmaal anders dan ze typen. Wie wil weten welk weer het vandaag in Amsterdam wordt, typt waarschijnlijk ‘weer Amsterdam’ in de Google zoekbalk, maar zegt tegen een Voice Search machine ‘Welk weer wordt het vandaag in Amsterdam?’
Die nieuwe manier van zoeken vraag om een vernieuwde SEO-aanpak. Enkele tips om snel gevonden te worden door Voice Search zijn:
De Voice Search machines worden steeds slimmer, maar zolang u met de vraag en formulering van uw klant blijft meedenken, zullen de machines u nooit te slim af zijn.
Ave Luth, trainer-adviseur
03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth