In aanloop naar onze gratis Trainingspicknick op 28 augustus bieden wij je elke week alvast een kijkje in de keuken. Zo kon je al lezen over storytelling, pleidooien, spelling en schrijven. In dit kijkje in de keuken geeft Anne meer inzicht in zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als Search Engine Optimization (SEO). Wat houdt SEO in en hoe maak jij jouw website SEO-proof?
Search Engine Optimization (SEO) betekent letterlijk zoekmachineoptimalisatie. Je maakt je website dus vindbaar voor zoekmachines zoals Google. Voor SEO geldt vaak dat grote organisaties veel investeren in hun marketing en daarmee hun SEO vaak op orde hebben. Voor kleinere organisaties geldt vaak dat ze het onderhouden van de website erbij doen. En dat verloopt niet altijd vlekkeloos. Toch is het niet heel ingewikkeld om ook bij kleine organisaties de website SEO-proof te maken.
Een SEO plugin berekent voor jou hoe je tekst presteert en biedt je de mogelijkheid om meta-informatie toe te voegen over de tekst. De meeste plugins zijn gratis, maar bieden ook uitgebreidere betaalde versies aan. Plugins kun je meestal eenvoudig zelf installeren met de handige filmpjes en handleidingen. Vergeet de plugin niet te activeren na installatie.
Om je website SEO-proof te maken, bereid je twee belangrijke onderdelen. De eerste daarvan is de leesbaarheid van een tekst. Net zoals bij alle andere teksten geldt dus dat begrijpelijkheid een voorwaarde is. Voeg daarom de volgende ingrediënten toe aan de tekst:
Het tekstniveau wordt bepaald met de zogenaamde Flesch Reading Ease. Deze test geeft een score tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, hoe begrijpelijker de tekst. De score wordt berekent door het totaal aantal woorden te delen door het totaal aantal zinnen en het totaal aantal lettergrepen door het totaal aantal woorden. Meer informatie over de Flesch Reading Ease kunt u vinden op Wikipedia.
Als de goede tekst bereid is, leg je deze even aan de kant en ga je aan de slag met de meta-informatie. Met de meta-informatie geef je de zoekmachine extra informatie meer over zoektermen en wat de lezer kan verwachten als hij of zij jouw tekst leest. Voeg allereerst een kernzin toe die de tekst goed samenvat en een zoekopdracht van de gebruiker beantwoordt. Daarna voeg je een beschrijving toe die verschijnt in de zoekopdracht. Je kunt naar eigen smaak nog meer meta-informatie toevoegen, zoals passende aantrekkelijke afbeeldingen en links die verwijzen binnen en buiten je eigen website.
Voer de tekst in en de plugin beoordeeld automatisch de tekst op de bovenstaande stappen. Bekijk de adviezen en verbeter de meta-informatie of de tekst.
Je bent nu klaar met de eerste tekst! Maak je hele website SEO-proof en schrijf regelmatig iets nieuws voor het beste resultaat. Wil je meer weten over hoe je een SEO-proof tekst schrijft? Kom dan proeven op de Trainingspicknick op 28 augustus!
30 | 07 | 2019 | door: Ave Luth