In aanloop naar onze gratis Trainingspicknick op 28 augustus bieden wij je elke week alvast een kijkje in de keuken. Afgelopen weken tikten we weer tropische temperaturen aan, maar met de tips uit de koelbox houd je het hoofd koel. Deze week een koelbox gevuld met social media. Doe je er als organisatie nu verstandig aan om social media te gebruiken of niet?
Het allerbelangrijkste voor elk medium is dat je het moet onderhouden. Hoeveel tijd en middelen heb je om in de media te investeren? Je kunt als organisatie beter één social media kanaal goed onderhouden dan vier platforms half. Plan iedere week tijd in om de kanalen te onderhouden en bedenk hoeveel kanalen je kunt onderhouden.
Stel een klantprofiel op. Wie zijn je klanten en waar wil je dat je bericht toe leidt? Met verschillende kanalen bedien je verschillende doelgroepen. Ieder kanaal heeft zijn eigen mogelijkheden. Probeer de content dus ook aan te passen aan de kanalen en de doelgroep die je voor ogen hebt en dus unieke content te maken voor ieder kanaal.
Alle populaire social mediakanalen bieden de mogelijkheid om te adverteren. Bedenk als organisatie goed wat je wil bereiken en hoeveel budget er is. Je hoeft niet altijd actief te zijn op het kanaal waar je advertenties plaatst. Ook hier geldt: doe het goed of doe het niet. Je hebt een flink budget of een specifieke doelgroep nodig om resultaten te boeken.
Werk je met onbetaalde resultaten dan zal je je doelgroep eerst moeten bereiken voordat ze jouw berichten willen lezen. Een goede eerste stap is interessante mensen gaan volgen. De kans is groter dat zij jou gaan volgen en berichten gaan delen, waardoor je je doelgroep vergroot.
Jaarlijks doet Newcom een nationaal social media onderzoek naar de trends van het komende jaar. In het onderzoek gaat het vooral over welke kanalen toe- en afnemen in gebruik en waarom. We zetten het gebruik, de gebruiker en de redenen om een kanaal niet meer te gebruiken op een rij.
Steeds meer mensen gebruiken social media. Daardoor komt het voor dat het aantal gebruikers gelijk gebleven is, maar dat het aandeel van alle social media gedaald is. De grote winnaar is Instagram en de grote verliezer is Twitter. Dat zien we zowel in het aantal gebruikers als in de verschillende leeftijdscategorieën. Het aandeel van jongeren die Facebook gebruiken is het sterkst gedaald. Dit kan deels ook betekenen dat jonge mensen geen account meer aanmaken. Voor Instagram geldt de grootste stijging voor de groep van 20-40-jarigen. Instagram is dus zeker niet alleen meer een medium voor jongeren.
Een deel van het gebruik is afgenomen omdat accounts zijn opgezegd en deels bestaan de accounts nog wel, maar worden niet meer gebruikt. De mensen die niet meer inloggen bij Facebook zeggen een ander platform leuker te vinden. De belangrijkste reden voor mensen die hun account bij Facebook hebben opgezegd is gebrek aan vertrouwen. In 2018 kwam Facebook meerdere keren in opspraak. Voor het opzeggen van twitter is de voornaamste reden dat de gebruikers een ander platform leuker vinden. NRC verwoordt het als “Facebook is voor vrienden, Twitter voor gelijkgezinden”. Twitter is het meest openbare kanaal, waardoor opzeggen een logische stap is als je wil dat je oude berichten en profiel niet meer bekeken worden.
We maakten een overzichtje van de mogelijkheden van de populairste kanalen, hun bijzonderheden en toepassingen voor zakelijk gebruik.
Met deze tips hopen we je weer een stap verder te helpen met je keuzes voor social media. Wil je meer weten? Volg dan een van onze trainingen digitale communicatie.
13 | 08 | 2019 | door: Ave Luth