Home » Solliciteren in tijden van corona
Nieuws en blogs20 | 10 | 2020 | door: Ave Luth

Solliciteren in tijden van corona

We kunnen nu al wel stellen dat 2020 voor de meesten van ons niet het succesvolste jaar uit ons leven is. Zowel in werk- als privésituaties worden we constant geconfronteerd met de beperkingen die corona onze maatschappij oplegt. Zo proberen bedrijven met moeite het hoofd boven water te houden en moeten ze daarom soms noodgedwongen een aantal van hun werknemers ontslaan. Een bittere pil; zowel voor de werkgever als voor de werknemer.

Hoe pak je als werknemer de draad vervolgens weer op? Veel mensen gaan snel op zoek naar een nieuwe baan en dus solliciteren ze wat af. Zeker in deze tijd is dat lang niet altijd makkelijk. Daarom geeft onze argumentatiespecialist Henri Raven hieronder een aantal tips voor een goede sollicitatiebrief. Volg je de tips goed op? Dan kan het in ieder geval niet meer aan de kwaliteit van de brief liggen!

Toon en perspectief

Als je gaat solliciteren moet je op een aantal zaken letten. Zo moet je brief passen bij de toon van het bedrijf. Die kun je achterhalen door het jaarverslag te lezen of door de website te bekijken. Naast je taalgebruik is je perspectief belangrijk. Schrijf niet vanuit jezelf, maar vanuit de organisatie. Als je nagedacht hebt over je toon en het perspectief, kun je je brief gaan schrijven. Om je daarbij te helpen, geef ik je vier tips.

Vier tips voor een goede en overtuigende sollicitatiebrief

1. Geschiktheid en motivatie

In een sollicitatie gaat het om twee zaken: je geschiktheid en je motivatie. Je kunt hier het best één alinea per onderwerp aan wijden. Formuleer kernachtig wat jou geschikt maakt voor de functie. Noem een voorbeeld dat je puntsgewijs onderbouwt. Zo kun je bijvoorbeeld refereren aan een prijs die je hebt gewonnen. Zorg dat je brief niet simpelweg een herformulering van je cv is. Dat is zonde van de beperkte ruimte.

2. Gebruik koppen

Door koppen te gebruiken, dwing je jezelf om duidelijk te maken wat jou onderscheidt van al die andere kandidaten, en wat jou aanspreekt in de functie. Als je boven een alinea ‘Creatief, flexibel en snel’ zet, dan weet de lezer ook wat hij kan verwachten. Dit maakt je brief gemakkelijker te scannen voor een vluchtige lezer. Als iemand veel brieven krijgt, vallen aansprekende tussenkopjes die de lading dekken direct op.

3. Pas op voor containerbegrippen

Alleen maar schrijven dat je flexibel bent, is nietszeggend. Als je verwijst naar de wisseldiensten die je hebt gedraaid, en dat je daar ook nu geen probleem mee hebt, is dat overtuigender. Onderscheid je door concreet te blijven. Waarom is deze functie voor jou een uitdagende baan? Bijvoorbeeld doordat het een internationaal bedrijf is waar je met veel nationaliteiten samenwerkt.

4. Pakkend begin en einde

Veel mensen die solliciteren worstelen met hun openingszin. Begin niet met ‘Naar aanleiding van de vacature …’ Je kunt die zin vaak gemakkelijk verbeteren door de woordvolgorde te veranderen. ‘Graag solliciteer ik naar aanleiding van de vacature …’ zegt al direct iets over je enthousiasme. Ook het einde van je brief verdient aandacht. Natuurlijk vat je daar samen waarom het bedrijf jou moet uitkiezen, maar een uitsmijter is ook verstandig. Daarin kun je bijvoorbeeld verwijzen naar hoe jij ernaar uitkijkt het motto van het bedrijf in praktijk te brengen. Wees daarin echter niet te jolig. Ook hier geldt: gebruik passende taal.

Henri Raven

Wil je een stap verder gaan en je goed voorbereiden op een sollicitatiegesprek? Kijk dan eens naar ons aanbod van trainingen mondelinge communicatie.

Dit artikel verscheen eerder in aangepaste versie bij Intermediair.

20 | 10 | 2020 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl