Home » Heldere werkinstructies voor een zorgkantoor
Nieuws04 | 09 | 2019 | door: Anne van Blanken

Heldere werkinstructies voor een zorgkantoor

Wekenlang kon je op onze website van alles lezen over de Trainingspicknick. Je zou bijna vergeten dat een aantal van onze trainers daarnaast ook tekstschrijver is en in die functie teksten (her)schrijft voor onze klanten. Dat schrijven doen we zowel bij ons op kantoor als bij de klant zelf. Een voorbeeld daarvan is het (technisch) schrijfproject dat collega Ave afrondde.  Zij schreef heldere werkinstructies voor het Zorgkantoor Zorg en Zekerheid.

 

Aanleiding van het project

In april 2018 schakelden alle zorgkantoren in Nederland over van het registratiesysteem iWlz op iWlz 2.0. Dat nieuwe registratiesysteem zorgt ervoor dat mensen in de Wlz (Wet langdurige zorg) sneller en efficiënter kunnen worden geholpen. Voor het zorgkantoor en daarmee de medewerkers betekende dat een andere werkwijze, waardoor de organisatie meer procesgericht ingericht moest worden. De klantadviseurs en casemanagers, die de Wlz-cliënten begeleiden, kregen te maken met eigenaarschap; wat betekent dat ze een cliënt van begin tot eind begeleiden in het Wlz-traject. Deze ontwikkeling vroeg om heldere werkinstructies van de (nieuwe) werkzaamheden voor de afdeling Klantadvies.

 

Oriënteren en schrijven

Collega Ave Luth werd ingeschakeld om de nieuwe werkwijze zo helder mogelijk op papier te krijgen. “Ik spitte informatieve teksten door die me meer context en uitleg gaven over wat een zorgkantoor doet en wat de Wlz inhoudt. Vervolgens stelde ik in nauw overleg met de klantadviseurs en casemanagers een vaste structuur op voor de nieuwe werkinstructies en vulde die met heldere teksten. Niet alleen de huidige medewerkers van het zorgkantoor hebben baat bij heldere teksten, maar ook eventuele nieuwe medewerkers moeten aan de hand van de werkinstructies stap voor stap kunnen zien hoe ze te werk moeten gaan.”

 

Reacties aan het eind van dit project

Ave kijkt terug op een fijne samenwerking met de medewerkers van het Zorgkantoor van Zorg en Zekerheid en geeft aan ook inhoudelijk een stuk wijzer te zijn geworden over de manieren waarop er in Nederland zorg wordt geleverd. Een aantal klantadviseurs en casemanagers van het zorgkantoor zeggen over de samenwerking met Ave en HVdS:

“Met Ave van HVdS heb ik verschillende werkinstructies van het zorgkantoor herschreven. Door haar enthousiasme en kundige aanwijzingen was het niet alleen een leerzame maar ook een leuke periode. De werkinstructies zijn duidelijk geformuleerd en ingedeeld en hierdoor zeer makkelijk werkbaar. Ook onze nieuwe collega’s ervaren de werkinstructies als duidelijk en prettig leesbaar.”

“Met een goede dosis humor heeft Ave onze werkinstructies op een zeer professionele wijze voor ons op papier gezet. Ze was steeds met ons in gesprek zodat het echt onze werkinstructies zijn geworden in onze taal”.

“Het was erg fijn om met Ave samen te werken aan onze werkinstructies! Ave is een zeer vrolijke persoonlijkheid en heeft een professionele houding!”

 

Voor een uitgebreid overzicht van onze projecten en klanten kun je terecht op onze projectpagina. Ben je geïnteresseerd in onze werkzaamheden en ben je benieuwd wat onze trainers en (technisch) schrijvers voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via mail of telefoon; info@hvds.nl en 035 623 77 85. 

04 | 09 | 2019 | door: Anne van Blanken
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl