Home » Klanten (h)erkennen belang van borging
Nieuws16 | 10 | 2019 | door: Ave Luth

Klanten (h)erkennen belang van borging

Al meer dan 30 jaar verzorgen wij als communicatiebureau schrijftrainingen bij zeer uiteenlopende organisaties. Door de jaren heen hebben we het trainingslandschap zien veranderen. Zo heeft ouderwets taalgebruik plaatsgemaakt voor modernere woorden en is het brievenschrijven steeds verder naar de achtergrond verdwenen. Een ontwikkeling die de laatste tijd flink aan terrein heeft gewonnen is die van de borging rondom een training. Waar men eerder alleen een schrijftraining van een of twee dagen bij ons ‘bestelde’, is de ‘bestelling’ tegenwoordig wat uitgebreider.

Kennis borgen

Bedrijven zijn zich er meer van bewust dat een schrijftraining an sich een goede manier is om je teksten te verbeteren, maar dat het lastig is om het geleerde ook na de training actief te blijven toepassen. Hoe zorg je er nu voor dat je de kennis die je in een training opdeed ook een half jaar later nog in praktijk kunt brengen? We helpen bedrijven daarom op allerlei manieren om hun geleerde kennis te borgen. Dat doen we bijvoorbeeld met een schrijfwijzer, een e-learning, terugkomworkshops en taalcoaches.

Schrijfwijzer

De schrijfwijzer is een behulpzaam document dat we zowel vóor de training als na de training kunnen ontwikkelen. In zo’n schrijfwijzer nemen we de belangrijkste tips op voor helder schrijven en benoemen we de structuren en formats die voor de praktijk van de betreffende organisatie van belang zijn. Zo’n schrijfwijzer kan vooraf helpen om de theorie alvast kort uit te leggen, waardoor er in de training meer ruimte is voor het toepassen in de eigen praktijk. Na een training kan een schrijfwijzer als naslagdocument fungeren, zodat cursisten snel even op kunnen zoeken wat ze in de training geleerd hebben.

E-learning

We zijn daarnaast veel bezig met het ontwikkelen van e-learnings voor verschillende organisaties. Die e-learnings maken we op maat op basis van de wensen van de opdrachtgever. Net als in de schrijfwijzer laten we een (toekomstige) cursist alvast kennismaken met de theorie. We doen dat door middel van filmpjes die we afwisselen met geschreven en gesproken tekst. Ook na een training kan een cursist zijn kennis blijven opfrissen met de e-learning.

Terugkomworkshops

In veel gevallen organiseren we na één of twee maanden nog een terugkomworkshop. De theorie uit de oorspronkelijke schrijftraining herhalen we nog eens en we bespreken of er vragen zijn ontstaan in de weken die voorafgingen aan de terugkomworkshop. We kijken of het niveau van de teksten al verbeterd is en oefenen samen met de cursisten weer met hun eigen teksten.

Taalcoaches

Omdat wij niet eindeloos over de vloer kunnen blijven komen bij organisaties, stellen we regelmatig taalcoaches aan. Dat zijn gemotiveerde cursisten die na de training bereid zijn om hun collega’s verder te helpen met het schrijven van teksten. We leren ze in een training hoe je dat eigenlijk doet, anderen helpen met schrijven en ook hoe je op een opbouwende manier feedback kunt geven.

Teamoverleggen begeleiden

Het begeleiden van teamoverleggen is ook en manier om kennis te borgen. Een van onze trainers komt dan eens in de zoveel tijd langs om samen met een team een aantal teksten te bespreken. Zo blijven de schrijvers van de teksten scherp en houden ze hun kennis up-to-date. Na verloop van tijd kunnen we dat leiden van teamoverleggen en bespreken van teksten ook overdragen aan de aangestelde taalcoaches of aan de teammanager.

Muismat, placemat of posters naast de koffieautomaat

De tips die we in een training of bijvoorbeeld een schrijfwijzer delen, hoeven natuurlijk niet alleen in een statig document te verschijnen. In de afgelopen tijd zijn onze taaltips onder andere op placemats verschenen en ook hangt er bij verschillende kantoren naast de koffieautomaat een poster met de belangrijkste taaltips.

Meer dan een schrijftraining

Een schrijftraining volgen is dus meer dan het volgen van een schrijftraining alleen. Er zijn mogelijkheden te over om je kennis over goede teksten schrijven up-to-date te houden. Het is mooi om te merken dat veel bedrijven uitgebreid inzetten op een goede borging. We zien ook dat veel teksten blijvend worden verbeterd.

Anderen gingen je voor

Onder andere bij grote verzekeringsmaatschappijen als Nationale-Nederlanden en Allianz hebben we gemerkt hoe een e-learning, een schrijfwijzer en de aanwezigheid van taalcoaches z’n vruchten afwerpt. Op dit moment ontwikkelen we voor het Centrum voor Jeugd en Gezin in Den Haag een schrijfwijzer en een e-learning, waarna we daar ook trainingen zullen verzorgen.

Het is leuk om te merken hoe verschillende organisaties actief bezig zijn om hun kennis te updaten en te borgen! Ben je nieuwsgierig geworden naar wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van schrijftrainingen en de borging van kennis? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Dat kan via info@hvds.nl of via telefoonnummer 035 – 623 77 85.

16 | 10 | 2019 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl