Terug naar overzicht
Tips en trucs29 | 06 | 2015 | door: Erik van der Spek

Een rapport samenvatten

Het samenvatten van een rapport is een lastige klus. Welke informatie moet erin komen en hoe orden je die vervolgens? Met de volgende tips komt u een heel eind.

Tip 1: Probeer het rapport in twee A4’tjes samen te vatten.Rapporten

Tip 2: Houd de doelgroep voor ogen: selecteer de informatie die voor uw lezers interessant is.

Tip 3: Neem de aanleiding, het doel van de tekst, de werkwijze, de argumenten en de conclusies en aanbevelingen in de samenvatting op.

Tip 4: Zet de belangrijkste informatie voorop. Begin dus met de conclusies uit het rapport en ga daarna verder met de onderbouwing.

Tip 5: Gebruik zo min mogelijk woorden, maar verval niet in telegramstijl.

Tip 6: Kies voor tussenkopjes bij alinea’s. Dat zorgt voor overzicht.

Tip 7: Blijf zo dicht mogelijk bij spreektaal.

Meer informatie
Wilt u meer weten over rapporteren? Bekijk dan onze training Schriftelijk adviseren! Of neem direct contact met ons op voor advies op maat.

29 | 06 | 2015 | door: Erik van der Spek
Terug naar overzicht
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl