“Mijn teksten zijn zo saai.”

“Ik wil dat mijn woorden dansen over de tafel.” Dat zei een nogal ambitieuze cursist laatst tegen mij. Of ik hem dat kon leren? Deze vraag, weliswaar in iets andere bewoordingen, krijg ik vaak. Veel van mijn cursisten vinden hun eigen zakelijke teksten veel te saai. Ze willen graag ‘prikkelende’, ‘pakkende’ en ‘creatieve’ e-mails, webteksten of rapporten schrijven. Maar zijn dat soort teksten daar wel geschikt voor? Volgens mij wel. In dit blog 5 tips om wat ‘losser’ te worden en je zakelijke teksten wat sprankelender te maken.

Tip 1: Begin de dag met speedwriting

Een goede manier om ideeën te genereren is speedwriting of het schrijven van ‘morning pages’. Daarbij neem je een leeg vel papier en begin je zonder op te houden 10 minuten lang te schrijven. Waarover? Dat maakt niet uit! Denk niet (teveel) na en blijf doorschrijven. De kunst is om te blijven schrijven, juist als je denkt dat je inspiratie op is. Je wordt dan namelijk gedwongen om verder te denken en dan komen de creatieve ideeën tevoorschijn. Een lekkere warming-up voor de dag, deze morning pages!

Tip 2: Zorg voor afwisseling

Vaak zijn teksten ‘saai’ omdat alle zinnen op dezelfde manier opgebouwd zijn en allemaal ongeveer even lang zijn. Een beetje afwisseling daarin kan al een veel creatievere tekst opleveren. Als je dan ook nog zorgt voor wat variatie in woordkeuze, heb je op een simpele en snelle manier je tekst al een stuk opgeleukt.

Tip 3: Houd je doelgroep letterlijk in het oog

Vaak kunnen mijn cursisten mondeling heel goed en beeldend verwoorden wat ze bedoelen. Als ze het vervolgens opschrijven, wordt hun tekst een stuk formeler. En saaier. Daarom deze praktische tip: zet een foto van je doelgroep voor je neus en schrijf alsof je hen letterlijk toespreekt. Daarmee kom je los van je ‘schrijftaal’ en dichter bij je ‘spreektaal’. Ik doe deze oefening regelmatig in mijn trainingen. Heel erg leuk. En het werkt ook nog.

Tip 4: Gebruik citaten, voorbeelden en anekdotes

Dit blog begint met een korte anekdote met een citaat van een van mijn cursisten. Zo heb ik de lezer meteen bij de kladden. Toch? Deze techniek werkt helaas niet voor alle tekstsoorten; bij e-mails, brieven en memo’s is het vrij ongebruikelijk. Maar begin je tekst, als het kan, eens met een citaat, voorbeeld of anekdote. Je hoeft daarvoor helemaal niet ver te zoeken. Belangrijk is dat het een relatie heeft met het onderwerp en dat het je lezer aanspreekt.

Tip 5: Gebruik de w-vragen voor een verrassende invalshoek

De journalistieke w-vragen kunnen je helpen om een leuke invalshoeken voor je tekst te vinden. Hoe dat werkt? Koppel elke w-vraag (wie, wat, waar, wanneer en waarom) aan het onderwerp van je tekst. Dit levert een hele lijst van mogelijke ‘werktitels’ op. Je kunt van één w-vraag immers wel tien maken. Verrassende invalshoeken te over! En het werkt altijd (en snel).

Wil je meer tips of een persoonlijk advies? Kijk dan eens bij de training Creatief schrijven.

Deel dit :