De adviseurs van SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven) bezoeken door heel Nederland bedrijven. Maar wat moeten collega’s en de bedrijven terug kunnen lezen over zo’n bezoek of een gegeven advies? En hoe schrijven we dat op? Met die vragen zijn we in het najaar van 2019 begonnen met een reeks trainingen Kort en bondig formuleren. In 2023 kwam er een vraag bij: Hoe maken we onze teksten nóg vriendelijker? Hiervoor gaven we de training Positief en waarderend schrijven.
Wat doet SBB?
De adviseurs van SBB erkennen, adviseren en begeleiden leerbedrijven waar mbo-studenten terechtkunnen voor een stage of een leerbaan. Zo bewaakt SBB de kwaliteit van de stages en zorgt ze dat opleiding en arbeidsmarkt goed op elkaar aansluiten. Meer weten over wat SBB doet? Het bedrijf maakte er een video over.
Waarom een training Kort en bondig formuleren?
Van alle gesprekken en erkenningen maken de adviseurs verslagen. Zo kunnen de adviseurs later makkelijk teruglezen wat er besproken is. Maar de adviseurs worstelden met de vraag ‘Wat moet waar?’ en ‘Welke informatie moet er wel en welke informatie niet in de verslagen?’ Sommige verslagen werden daardoor heel lang, andere heel kort. Met handige oefeningen leerden de adviseurs zelf te bepalen wat de hoofd- en bijzaken zijn en slimme trucs om begrijpelijke zinnen te maken. In de training geven we dus handvatten om de teksten van adviseurs, kort, bondig, begrijpelijk en eenduidig te maken. Aan het einde van de dag komt alles samen: de deelnemers kijken met alle nieuwe informatie en vaardigheden naar hun eigen teksten. Wat zouden ze nu anders doen? En welke tips geven collega’s?
Training Positief en waarderend schrijven
Toen SBB ons benaderde met de vraag: ‘Hoe kunnen we onze teksten nóg vriendelijker maken?’ gingen we met veel enthousiasme aan de slag. Onze trainers Annelies Buurman en Nikki Geuzendam verzorgden de tweedaagse training Positief en waarderend schrijven.
Onze aanpak: een mix van theorie en eigen teksten
Nadat we van elke deelnemer een aantal teksten uit de praktijk hadden ontvangen, hebben we een trainingsprogramma opgezet. Dat bestond uit twee delen: een trainingsdag waarin de deelnemers kennismaakten met de theorie en een workshop waarin ze aan de slag gingen met hun eigen teksten. Natuurlijk vanuit een positieve benadering: wat gaat er al goed en hoe kunnen de teksten nóg vriendelijker geschreven worden?
2 tips: stel je lezer centraal en zie het glas halfvol
Tijdens de training kregen de deelnemers veel tips (en tops!) De 2 belangrijkste tips? Allereerst is het voor vriendelijke teksten belangrijk om je lezer centraal te stellen. Verplaats je in de situatie en emoties van je lezer. Laat bijvoorbeeld empathie zien als iemand je benadert met een klacht. En begin je tekst met de kernboodschap, zodat lezers direct weten waar zij aan toe zijn. Ten tweede maak je je teksten vriendelijker door te benadrukken wat je wél kunt doen voor je lezer in plaats van wat er niet lukt (het glas is dus halfvol).
Cursisten aan het woord
Het team van SBB is blij met het resultaat: hun teksten zijn nu nog vriendelijker geschreven. De cursisten kijken dan ook terug op een leerzame training:
“Ook als je denkt al waarderend en positief te schrijven, kan je veel leren van deze training, waardoor je communicatie verbetert.“
“Het was een hele interessante training waar je vooral bewust werd gemaakt van wat je nou daadwerkelijk schrijft en hoe het over komt naar de lezer. Met theorie vanuit het trainingsbureau en veel praktijkvoorbeelden heb ik handvaten gekregen om goeie teksten te schrijven.“