Het is alweer 10 jaar geleden dat Natura Artis Magistra begon met een aantal vernieuwingen. Niet alleen vond er een grote vernieuwing plaats in de tuin zelf, ook de huisstijl van Artis kreeg een ander jasje. Dit was een goed moment om de oude website aan de kant te zetten en te vervangen door een prachtige nieuwe site. Toen het ontwerp klaar was, moest de content volgen. Maar welke informatie moest er op de site? Voor het antwoord op die vraag schakelde Artis de expertise in van Hendrikx Van der Spek.
Opzet van contentplan als eerste stap
Artis heeft een ontwerpbureau gevraagd een nieuw ontwerp te maken voor de website. Dit ontwerp moet uitstralen dat Artis meer is dan een dierentuin. Samen met Artis bedacht Fabrique ook een opzet voor de sitestructuur. Voor de content trok Artis een nieuwe webredacteur aan. Om te zorgen dat de webredacteur snel aan de slag kon met het schrijven van de content, was er een contentplan nodig. Dit plan is belangrijk omdat hierin is beschreven welke content nodig is om de boodschap van de website – Artis wil de bezoeker liefde en zorg voor de natuur bijbrengen – uit te dragen. Artis had zelf onvoldoende capaciteit dit contentplan snel op te leveren. Hendrikx Van der Spek maakte het daarom, tezamen met een bijbehorend contentschema.
Interview met medewerkers
Na een intakegesprek met de opdrachtgever hebben we medewerkers van Artis geïnterviewd en gevraagd wat zij belangrijk vonden op de website. Met deze informatie stelden we een gewijzigde sitestructuur voor. Aan de hand van deze structuur inventariseerden we welke onderdelen er op de site moesten komen en welke onderwerpen daarbij hoorden. Dit alles is opgenomen in een uitgebreid contentschema, waarin ook beheerfrequentie, contentverantwoordelijke en zoekmachinetrefwoorden zijn opgenomen.
Doelstelling, site-structuur en persona’s
Het contentschema is onderdeel van een contentplan geworden. Daarin staan naast de sitestructuur ook de doelstelling van de site, redactionele en vormgevingsafspraken en persona die zijn voortgekomen uit de doelgroepanalyse. Ook hebben we voor de verschillende contentsoorten sjablonen ontwikkeld, die de webredacteur kan gebruiken bij het schrijven van de content. De sjablonen worden in het CMS geïmplementeerd, zodat de afspraken over de inhoud van de content gehandhaafd blijven.
Artis aan het woord
“HvdS stapte bij de ontwikkeling van de nieuwe website in een rijdende trein. Vanaf het eerste moment gaven zij waardevolle adviezen. De productie van het contentplan ging razendsnel. Dit document is belangrijk gereedschap geworden voor de webredactie. HVdS heeft ons beter zicht gegeven op onze eigen site.”