Famed is marktleider op het gebied van medische facturering. Meer dan 4.000 zorgverleners laten hun rekeningen versturen en innen door Famed. Het systeem waarmee het bedrijf werkte, was aan vervanging toe. Daarom vroeg Famed aan Hendrikx Van der Spek om te helpen bij het opleiden van de 200 medewerkers om snel met het nieuwe systeem aan de slag te kunnen.
Niet klassikaal, maar e-learning
Een klassikale opleiding stuitte op bezwaren: een hele afdeling tegelijkertijd op cursus zou ten koste gaan van de dienstverlening. Bovendien is niet iedereen op hetzelfde moment aanwezig. Famed koos daarom voor e-learning, waarbij individuele medewerkers de opleiding kunnen volgen op momenten dat het gewone, dagelijkse werk dit toelaat.
Handleidingen over de werkprocessen
Naast de e-learning, ontwikkelden we nog meer voor Famed. Een van onze medewerkers werd bij Famed gedetacheerd en begon met het schrijven van uitgebreide handleidingen over de werkprocessen. Ook ontwikkelde ze een contextgevoelige online-help.
De uitvoering: demo’s, oefeningen en toetsen
Ze inventariseerde met de teammanagers welke taken moesten worden opgenomen in een e-learning. Ook keek ze naar complexiteit en inhoud van de taken. Sommige afdelingen wilden vooral inzichtelijk maken waar de medewerkers de opties in de software konden vinden, andere afdelingen vonden het juist belangrijk dat de medewerkers zelf actief bezig zouden zijn. Daarom maakten we per afdeling een e-learning, bestaande uit:
- demo’s met uitleg van de software
- oefeningen waarin de medewerker zelf taken moet uitvoeren
- een toets
De medewerkers hadden eenvoudig toegang tot de e-learning via intranet. Bijkomend voordeel daarvan is dat overlappende taken die ook voor andere afdelingen gelden, voor iedereen toegankelijk zijn.
Klant aan het woord
Maartje van Huis was tijdens het project manager Klantzaken bij Famed. Ze vertelde:
“Met e-learning krijgt de medewerker meteen een goed beeld hoe het systeem eruitziet en heeft hij de kans om er ook zelf mee aan de slag te gaan. De afwisseling tussen demo’s en oefeningen, waarbij de medewerker zelf aan de knoppen zit, vind ik daarbij perfect. Een ander voordeel is dat de medewerkers de e-learning tussen hun reguliere werkzaamheden door kunnen uitvoeren op hun eigen werkplek. Zo is het niet nodig een aparte instructie te plannen.”
Samenwerking met HVdS
Maartje: “De samenwerking verliep erg prettig. De medewerker van HVdS is nauw betrokken bij de afdeling en komt de informatie die zij nodig heeft halen. Zij heeft zich de processen verrassend snel eigen gemaakt waardoor zij zelf met ideeën kwam aandragen om de e-learning beter te laten aansluiten bij de behoeften van de afdeling. De reacties uit het team op de e-learning waren zeer positief. Mensen vinden het een goede kennismaking met het nieuwe systeem.’
Individuele e-learning versus klassikaal opleiden
Maartje vindt e-learning een goede manier om medewerkers op te leiden:
“Het voordeel ten opzichte van klassikaal onderwijs is dat de medewerker zelf met het nieuwe systeem aan de slag kan gaan, dus interactief in plaats van slechts een instructie. Aandachtspunt bij e-learning is dat je moet controleren dat medewerkers ook daadwerkelijk de e-learning uitvoeren en met aandacht ermee bezig zijn. Het vraagt namelijk een stukje eigen verantwoordelijkheid en planning. Als leidinggevende vind ik het dan van belang om de prioriteit te bepalen en de medewerkers te faciliteren, bijvoorbeeld in tijd.”