‘Hoe krijg ik ze zover?’

Soms neemt een leidinggevende enige tijd na een training contact met ons op.
‘Training was geweldig, medewerkers enthousiast, maar het toepassen in de praktijk
lukt niet goed. Wat nu?’ In ons vorige blog gaven we de deelnemers van trainingen
tips voor de transfer. In dit blog zijn de leidinggevenden aan de beurt. Samengevat
komen de adviezen neer op: ‘laat je medewerkers niet alleen.’


Tip 1: Geef het goede voorbeeld

Een van de grootste succesfactoren voor de transfer naar de praktijk is de
betrokkenheid van de leidinggevenden. Zij kunnen de deelnemers motiveren,
begeleiden en hebben een voorbeeldfunctie. Laat dus zien dat je zelf ook je best doet
om bijvoorbeeld begrijpelijk of positief te schrijven. Laat ook merken dat je het
belangrijk vindt. Daarvoor kan het handig dat je zelf ook de training hebt gevolgd of in
ieder geval weet wat er besproken is.


Tip 2: Stuur reminders en complimenten

Hoe gemotiveerd cursisten een training ook afsluiten, als ze na de training geen
ondersteuning krijgen, kan dat gevoel snel verdwijnen. Juist dan hebben ze
aanmoediging en ondersteuning nodig om in praktijk te brengen wat ze geleerd
hebben. Een van de manieren om dat te doen is je medewerkers regelmatig een
mailtje te sturen met bijvoorbeeld extra tips of een compliment voor een mooie tekst.


Tip 3: Zorg dat het toepassen ook echt mogelijk is

Zorg er als leidinggevende allereerst voor dat je medewerkers de ruimte en tijd krijgen
om de nieuwe kennis toe te passen. Verder is het belangrijk dat ze de kennis actief
kunnen onderhouden. Zorg er dus voor dat je medewerkers ook na de training de
inhoud terug kunnen lezen. Wat was ook alweer die ene afkorting? Waar moest ik op
letten? Een schrijfwijzer met een checklist of e-learning biedt vaak uitkomst.


Tip 4: Maak het leuk!

Verder is het belangrijk om het actief onderhouden van de kennis een beetje ‘leuk’ te
maken: rubriekjes op intranet, bijvoorbeeld ‘de zin van de week’, een lunchquiz, een
prijsvraag, een cartoon in de lift of naast het koffieapparaat, tips&tricks op een mok of
poster. Op deze manier laat de organisatie ook merken dat het onderwerp de
aandacht heeft.

Een garantie voor een succesvolle transfer bestaat niet. Maar als zowel cursisten als
leidinggevenden onze tips ter harte nemen, komen ze een heel eind!

Deel dit :