Home » Bloggen of vloggen?
Blog10 | 11 | 2016 | door: Ave Luth

Bloggen of vloggen?

Zakelijk vloggen is de manier om op te vallen in het bloggeweld. Waar iedere zichzelf respecterende organisatie wel een of meer blogs in de mediamix voert, zijn er nog maar weinig succesvolle zakelijke vlogs te genieten. En daarmee doen organisaties zichzelf te kort: vloggen scoort hoger in attentiewaarde, aantal clicks en waarde voor SEO dan bloggen.

Uit een recent onderzoek van Multiscope blijkt dat minstens één op de drie Nederlanders ouder dan 18 jaar regelmatig naar een vlog kijkt. Onder jongeren zijn vlogs waarschijnlijk nog populairder; jonge “vlogartiesten” als Enzo Knol halen met gemak honderdduizenden views per maand.

Vermaak, informatie en inspiratie

Het blijkt dat bijna tweederde van de vlogkijkers vooral kijkt voor ontspanning en vermaak. Een kwart van de kijkers is op zoek naar informatie en vaak ook inspiratie. Potentiële zakelijke vloggers hebben hiermee meteen een belangrijk wijsheid te pakken. Ook zakelijke vlogs moeten leuk zijn om naar te kijken, moeten voldoende informatie bieden en inspirerend zijn.

Techniek is geen drempel meer

Met de huidige technieken is vloggen niet zo moeilijk, elke smartphone heeft tegenwoordig een redelijke camera, er zijn redelijk professionele camera’s en microfoons voor weinig geld te koop en het editen van een filmpje is met de juiste software, apps en wat oefening ook niet onoverkomelijk. Onthoud daarbij dat je een vlog maakt die via het computer-, tablet- of smartphonescherm wordt bekeken. Vlogs of films voor grotere schermen of films die worden geprojecteerd vereisen vaak toch wat meer technische kwaliteit.

Oefening baart kunst

Maar durf je als ondernemer of werknemer zomaar een verhaal te houden voor een cameraatje? Dit is een van de grote bottlenecks als het gaat om professioneel, zakelijk vloggen: podiumangst, plankenkoorts en koudwatervrees. Hier is maar een remedie voor: oefenen, oefenen, oefenen. Gewoon gaan doen, met in je achterhoofd dat de eerste opnames alleen “voor eigen gebruik” zijn.

Zorg voor content

Een tweede bottleneck is het (ontbreken van het) verhaal dat je wilt gaan vertellen. Je vlog moet wel ergens over gaan. Enzo Knol komt vaak wel weg met een vaag verhaal, maar dat gaat niet op voor een zakelijke vlog. Dus ga op zoek naar een reeks thema’s waar je je potentiële klanten mee kunt vermaken, over kunt inlichten of mee kunt instrueren of inspireren.

10 vlogtips

  • Zorg dat je vlog niet te lang is, een á anderhalve minuut is al lang, korter is meestal beter.
  • Zorg dat je vlog authenticiteit heeft. Dit wordt gewaardeerd, maar de kijker heeft het ook snel door als het hele zogenaamd authentieke verhaal door bijvoorbeeld professionele acteurs in scene wordt gezet.
  • Combineer de authenticiteit met professionaliteit. Kom snel to the point, biedt zinvolle informatie, kom in je vlog verzorgd over.
  • Het sterkste punt van iedere goede vlog is de human factor. Mensen luisteren graag naar een andere mens, op voorwaarde natuurlijk dat die wat te bieden heeft.
  • Maak je vlog niet te ingewikkeld. Ga niet aan de slag met ingewikkelde camerastandpunten, scènewisselingen of teveel (meer dan 2 of 3) personen.
  • Probeer binnen je organisatie een vlogteam te organiseren of een vlogmeister aan te stellen. Zo concentreer je alle vlogkennis en –vaardigheid, en bevorder je de kwaliteit van de vlogs.
  • Plan je vlogs in in je mediakalender. Regelmatig vloggen is noodzakelijk.Wissel af: soms een “talking head”, soms een opgenomen filmpje met een voice-over, soms iets op locatie.vlog(klik op het beeld voor het filmpje)
  • Gebruik je vlog in je mediamix en zet SEO in om je vlog te laten scoren in Google.
  • Deel je vlog op verschillende platforms. Houd je vlog zeker niet “verborgen” op je eigen website.

Willem Hendrikx, trainer en adviseur

10 | 11 | 2016 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl