Home » Content tips do’s en dont’s
Blog09 | 11 | 2015 | door: Erik van der Spek

Content tips do’s en dont’s

Dat content van belang is voor uw organisatie staat onomstotelijk vast. Maar waar te beginnen? Wat is nu goede content? In dit artikel staan de vier do’s en vier dont’s voor u op een rij, zodat u precies weet waar u op moet letten bij het creëren van content voor uw organisatie.

DO: Gebruik content van andere bedrijven als inspiratiebron
Unieke content creëren is een hele uitdaging. Kijk eens op de websites en social media-kanalen van andere (soortgelijke) bedrijven: wat publiceren zij? Dit vormt een handig inspiratie- en vertrekpunt voor uw eigen content. Doel is vervolgens om de content van uw bedrijf onderscheidend te laten zijn. Wees daarbij creatief. Creëer content die uniek is en die mensen alleen bij uw bedrijf kunnen vinden.

• DO: Spreek de taal van uw bezoeker
Bovenal moet uw content natuurlijk helder en to-the-point zijn, maar het is ook belangrijk dat uw bezoeker zich aangesproken voelt. Dit aanspreken begint met het consequent schrijven in de ‘u-vorm’ en niet te spreken over ‘wij’ of ‘ons’. Nog beter is het om in de huid van uw publiek te kruipen. Definieer uw doelgroep en probeer erachter te komen wat de taal van uw doelgroep is en maak die u eigen.

• DO: Publiceer informatieve en relevante content
Wees met uw content behulpzaam en actueel. Functioneer als een gids voor uw bezoekers en houdt hen op de hoogte van alles wat speelt in uw vakgebied. Lezers zullen dan eerder aan u denken wanneer zij op zoek zijn naar een expert om een probleem op te lossen. Houd rekening met wat uw publiek bezighoudt. Door tips of informatie te delen en aan te geven wat uw publiek hiermee kan, maakt u uw content echt relevant.

• DO: Overweeg verschillende media
Blijf niet hangen bij tekst, maar stap ook niet zomaar over op afbeeldingen. Vaak denken organisaties aan video’s als alternatief voor tekst, maar dit is niet altijd de beste keuze. Zoek uit welke vorm van content uw doelgroep het meeste aanspreekt. Probeer daarnaast te achterhalen op welke platforms zij actief zijn en welke content geschikt is om via dat platform te delen.

• DON’T: Controleer uw content niet
Uw content moet foutloos en geloofwaardig zijn. Controleer daarom de feiten die in uw content staan, de bronnen die u gebruikt en ook heel belangrijk: uw spelling. Laat eventueel experts aan uw content meewerken. Content vol fouten of dubieuze weetjes staat gelijk aan slechte content. Uw doelgroep heeft hier niets aan en het is zonde van uw werk.

• DON’T: Cijfer uzelf weg
Klanten binden zich eerder aan uw bedrijf wanneer u informatie deelt die zij interessant vinden. Maar uw bezoeker weet niet waarvoor zij u kunnen inschakelen wanneer u uw eigen product/dienst nooit onder de aandacht brengt. Probeer daarom het evenwicht te bewaren tussen wat uw doelgroep wil en wat uw eigen doelstellingen zijn. Zet uw content in voor uw bedrijfsstrategie en draag waar mogelijk uw kernwaarden uit.

• DON’T: Kopieer content van andere bedrijven
Neem nooit klakkeloos iets van een ander over. Uw content verliest daarmee direct zijn waarde. Bezoekers zijn vooral op zoek naar originaliteit. Bovendien zijn lezers vaak kritisch en moet u uitkijken niet te boek te komen staan als copycat. Wees er overigens niet bang voor om content van andere bedrijven te delen, zolang u de oorspronkelijke bron maar vermeldt.

DON’T: Let (te) veel op SEO
Als u content publiceert, wilt u graag dat deze gevonden wordt. Er zijn allerlei trucs om dit te doen en schrijven voor SEO kan het rendement van uw content aanzienlijk verbeteren. Let er wel op dat u niet verdwaalt in de SEO en u uw content volstopt met zoekwoorden en externe links. De focus moet uiteindelijk op de inhoud en leesbaarheid van uw content liggen.

Annemijn Pasman

 

09 | 11 | 2015 | door: Erik van der Spek
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl