Op 24 november was onze collega Henri spreker op het VNG congres Gemeentefinanciën in Amersfoort. Bij dit congres kwamen bijna 500 financieel professionals uit verschillende gemeenten samen om hun vakkennis, vaardigheden en netwerk te versterken. Henri verzorgde drie verschillende, korte workshops:
- Kan ChatGPT dat ook (niet)?
- Omgaan met bluffers
- Werken aan vertrouwen? Denk aan je ethos!
De eerste workshop over de inzet van AI bij je schrijfwerk trok meteen een volle zaal; de twee andere workshops konden eveneens rekenen op een zeer enthousiaste ontvangst en goed gevulde zalen. Een deelnemer (gemeente Nieuwegein) vertelde na de eerste sessie:
“Dit vond ik erg leuk, met herkenbare voorbeelden. Door de manier waarop Henri de informatie bracht, blijft het hangen. Ik weet zeker dat ik hier later nog aan terugdenk!”
Sessie 1: Henri’s AI-tips
AI is een geweldig hulpmiddel om je teksten mee te (her)schrijven. Voor goede schrijvers tenminste. Want je moet als schrijver wel zelf de controle over je tekst behouden en kritisch blijven. AI denkt namelijk niet na, het voorspelt op basis van statistiek wat het meest logisch lijkt.
Henri deelde op basis van zijn ervaringen een aantal inzichten:
- Houd zelf de touwtjes in handen. Vraag AI-tools als ChatGPT bijvoorbeeld niet alleen om iets te herschrijven, maar ook om te laten zien wat er is aangepast en waarom.
- AI is een hyperbeleefd zelflerend systeem. En het leert snel! Dat is ontzettend handig, maar kent ook risico’s. Als je zelf bijvoorbeeld een fout maakt (‘Ik lees deze tekst anders, volgens mij bedoelt de schrijver X in plaats van Y’), dan biedt ChatGPT excuses aan. Hij neemt jouw denkfout over zonder daar verder kritisch op te reflecteren.
- AI is niet de plek om je spelling te controleren. De taalmodellen zijn voornamelijk getraind met Engelstalige teksten. Nederlandse taalfouten vallen daardoor niet altijd op. Sterker nog: de modellen trainen zichzelf op de input die ze krijgen. Ze ‘leren’ dus ook de fouten die Nederlanders zelf veel maken als een correcte spelling. Met het resultaat dat ze die ‘foute’ woorden zelf weer genereren.
Sessie 2: Leren omgaan met bluffers: spiegelen en leiden
Wat is een bluffer eigenlijk? Tijdens deze sessie kwamen de deelnemers met een treffende omschrijving: “Iemand met een (te) vlotte babbel. Een kilo mond en een ons verstand.” Maar soms heb je deze mensen wel nodig om iets in beweging te krijgen, vertelden de deelnemers over hun eigen praktijk. Henri liet zien hoe je door weerstand heen prikt. De deelnemers leerden hoe ze iemand in de meewerkstand krijgen door blufgedrag te herkennen en op een slimme manier te spiegelen. Ook leerden ze het woord te geven of te nemen wanneer een gesprekspartner te veel ruimte inneemt.
Een deelnemer (gemeente Gouda) deelde haar persoonlijke take-home message van deze sessie:
“Ik vond het interessant om te leren dat je gedrag op een onverwachte en soms tegennatuurlijke manier kunt spiegelen om gewenst gedrag uit te lokken. Dat ga ik zeker oefenen.”
Sessie 3: Charisma blijkt vaak overtuigender dan expertise
Deelnemers ontdekten tijdens de laatste sessie hoe sterk een sympathieke uitstraling (onbewust!) meeweegt in de overtuigingskracht van een spreker. Ze leerden dat sprekers drie ’tools’ hebben om hun boodschap over te brengen: een sterke inhoud (logos), inspelen op het publiek (pathos) en hun eigen betrouwbaarheid en uitstraling (ethos).
Uit een experiment tijdens deze sessie bleek hoe sterk die derde pijler weegt. Deelnemers merkten bij zichzelf dat ze iemand met weinig autoriteit en inhoudelijke kennis tóch overtuigender vonden dan een expert. Simpelweg omdat de eerste spreker veel sympathieker overkwam. Charisma won het van expertise. De deelnemers gingen naar huis met een goed gevulde gereedschapskist om te werken aan hun eigen ethos en met nieuwe inzichten voor hun dagelijkse werk.
Wil je meer weten over deze onderwerpen of wil je zelf een sessie organiseren? Al deze sessies zijn ook als incompanytraining te boeken. Heb je interesse? We denken graag mee over een opzet die bij jou past!
