Dat overtuigen met framing werkt, weten we inmiddels allemaal wel. Maar hoe bouw je nu zelf een goed frame om je baas te overtuigen? Een stappenplan om zelf frames te bouwen voor op het werk.
Taalbril
Bij framing komt het erop neer dat jij je gesprekspartner de werkelijkheid voorschotelt door hem te laten kijken door jouw taalbril. Jij bepaalt, net als bij een foto, het kader: waarop zoom je in en welke zaken laat je net buiten ‘beeld’? Daarbij is het zaak om de juiste woorden te gebruiken die de juiste beeldvorming en emoties stimuleren: taal is niet neutraal. Dus heb je het over investeringen als je kosten bedoelt en voer je geen bezuinigingen door, maar realiseer je een taakstelling. Ook heeft jouw plan per definitie een slagingskans van 85%; je meldt dat natuurlijk liever dan het risico van 15% dat het totaal mislukt. Door de juiste woorden te gebruiken, focus je op het gewenste deel van je boodschap.
Van waarden naar woorden: framing op het werk
Dat klinkt misschien simpel, maar het bouwen van een goed frame is dat zeker niet. Wil jij je manager overtuigen, ga dan eerst eens op zoek naar de gemeenschappelijke waarden en uitgangspunten die jullie hebben. Wat is voor jou belangrijk en wat is voor je manager van belang? Op welke waarden laat de organisatie zich graag voorstaan? Wat staat er over je werkgever op de website of in de missie en de visie?
Zijn dat zaken als respect, duurzaamheid, milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord? Dan liggen woorden als winstgevendheid, targets, massaproductie, megasales en snelle groei niet echt voor de hand om je boodschap in te verpakken. Kies in dit geval eerder voor woorden als bescherming, verantwoordelijk(heid), schoon, biologisch, erkenning, transparantie, solidariteit en eerlijk. Op die manier verpak je je boodschap in woorden en beelden die het juiste gevoel en de juiste emotie bij je manager triggeren.
Je bouwt een frame dus steeds opnieuw, want elke situatie en elke doelgroep vraagt om een specifieke aanpak. In het kort:
- Vraag je goed af welke boodschap je exact wilt overbrengen.
- Verdiep je in je doelgroep en ga op zoek naar gezamenlijke waarden, wensen, behoeftes en overtuigingen. Het is daarbij aan te raden om 3-5 eigenschappen in kaart te brengen die je doelgroep waardeert.
- Verbind deze waarden vervolgens met je boodschap door daarbij de geschikte woorden en beelden te gebruiken.
Succes verzekerd!
Denk aan de verpakking
Heb je de juiste woorden en beelden gevonden? Dan is het zaak om ervoor te zorgen dat deze ook goed beklijven. Met andere woorden: je moet je boodschap in een aantrekkelijke verpakking verpakken. Daarbij kunnen de volgende ‘boodschap-verpakkingstips’ goed helpen:
- Blijf herhalen: hoe vaker je een woord of beeld gebruikt, hoe sterker het wortelt in de hoofden van je publiek.
- Kies voor positieve en beeldende woorden.
- Wees consistent: vertel altijd hetzelfde verhaal met dezelfde woorden.
- Zorg voor een formulering die blijft hangen: gebruik een schijnbare tegenstelling (links-liberaal, negatieve groei) of een pakkende metafoor: de warme peoplemanager De kille saneerder).
- Zorg voor ‘de ‘plakfactor’: gebruik bijvoorbeeld rijm of een slogan om de boodschap te laten aanslaan.
Meer weten over framing op het werk?
Luister dan naar de Intermediair-podcast waarin Henri Raven aan Maaike Bos en Jan Meijroos nog veel meer over framing vertelt.