Een organisatie voor hulpmiddelen vroeg aan Hendrikx Van der Spek om de tekst van hun aanbesteding voor de Wmo te redigeren. Door onze jarenlange ervaring met teksten in aanbestedingen was dat voor onze tekstschrijvers geen probleem.
Onze tekstschrijvers en adviseurs kozen ervoor om een stap verder te gaan in de korte tijd die beschikbaar was. Zij redigeerden de tekst, maar voorzagen ‘m ook van inhoudelijk commentaar. Daarmee dwongen ze de organisatie om nog eens na te denken over de aangeboden producten en diensten. Ook gaven zij suggesties voor verbetering. De organisatie won tegen alle verwachting in de aanbesteding! Ze kregen daarbij het compliment van de gemeente dat ze nog nooit zo’n heldere en transparante aanbesteding ontvangen hadden.
Hebt u zelf ook met aanbestedingen te maken? Dan komen de volgende twee tips wellicht goed van pas:
Signaleer zelf nieuwe aanbestedingen
Het komt maar al te vaak voor dat bedrijven ineens geconfronteerd worden met nieuwe aanbestedingen. Daardoor wordt de voorbereidingstijd voor de offerte onnodig verkort. Houd regelmatig contact met uw contactpersoon bij de aanbestedende instantie (bijvoorbeeld de gemeente). Zo blijft u goed op de hoogte van wat er speelt, en kunt u snel te weten komen of er plannen zijn voor nieuwe aanbestedingen.
Regel de basics
Bij een aanbesteding gelden een aantal selectiecriteria op het gebied van financiële draagkracht en technische bekwaamheid voor het uitvoeren van de opdracht. Aanbestedende partijen kunnen daarop selecteren. Het is gunstig om op die vragen voorbereid te zijn en niet tot het laatste moment uit te stellen. Met name het verzoek om referenties bij uw opdrachtgevers kan langer op zich laten wachten. Vooral op de criteria die gaan over financiële draagkracht, kunt u zich voorbereiden. Denk aan: