D-reizen bouwde aan een volledig nieuwe website, waarbij interactie en ontwerp de belangrijkste punten waren. Maar ook de tekstuele inhoud was natuurlijk erg belangrijk. Daarom ging een grote groep schrijvers van HVdS vol enthousiasme aan de slag. Wij schreven in minder dan vier maanden ongeveer 470 teksten over zonnige strandvakanties, boeiende stedentrips, vreemde culturen en onbekende streken.
Interactie en ontwerp + goede content
D-reizen liet een geheel nieuwe website maken door externe partijen. Hoewel interactie en ontwerp centraal stonden, de klant moet binnen een vriendelijk ontwerp snel zijn ideale vakantiebestemming kunnen vinden, is ook goede content belangrijk. Deze moet ervoor zorgen dat de klant het een beleving vindt de website te bezoeken, in een vakantiestemming terechtkomt en een vakantie boekt. Ook moet de content ervoor zorgen dat de website goed wordt gevonden door zoekmachines.
Heel veel teksten…
Er moesten dus honderden bestemmingsteksten en nog eens duizenden accommodatieteksten worden geschreven. De externe partijen die de website ontwierpen en bouwden, konden D-reizen hier niet mee helpen. Daarom schreef D-reizen een pitch uit. HVdS won die, omdat wij volgens D-reizen in voorbeeldteksten een goede invulling gaven aan hun eisen. De voorbeeldteksten waren goede teksten met beleving en waren zoekmachinevriendelijk geschreven. Bovendien kon HVdS adviseren over het handboek ‘Webcontent’ en een training ‘Webteksten schrijven’ verzorgen voor medewerkers van D-reizen.
De uitvoering
Om de opdracht op tijd te kunnen afronden, heeft HVdS een grote groep schrijvers ingezet. Eindredactie speelde een belangrijke rol, want alle teksten moesten natuurlijk dezelfde stijl van schrijven hebben. In augustus zijn we begonnen met de tekstproductie en eind november werden de laatste van de 470 teksten opgeleverd. We hebben verschillende soorten bestemmingen beschreven: landen, streken, steden en (bad)plaatsen. We voelden ons echte wereldreizigers!
Naast productie van de teksten hebben we ook advies gegeven over de stijlgids voor contentproductie en een aantal medewerkers van D-reizen getraind in het schrijven van bestemmings- en accommodatieteksten. Zo kan D-reizen nu ook zelf de content voor de website schrijven.
D-reizen aan het woord
Nynke Wiersma: “Bijna de hele wereld beschrijven? Het lijkt onmogelijk, maar Hendrikx Van der Spek heeft zich erin vastgebeten! Ook over de kleinste plaatsjes in ver weg gelegen streken zijn mooie teksten ontstaan. De lijnen waren kort, de communicatie helder en de beschrijvingen sprankelend!”