Dankzij bijna 6.000 vrijwilligers is FNV Belastingservice ieder jaar weer in staat om de FNV-leden te helpen met het invullen van de belastingformulieren. Om de vrijwilligers nog beter te kunnen faciliteren, trainde HVdS de medewerkers in interpersoonlijke communicatie. De deelnemers zijn enthousiast.
Tijdens het ‘belastingseizoen’ vullen de vrijwilligers circa 350.000 belastingformulieren in. Goede communicatie tussen medewerkers en vrijwilligers is dan van groot belang. Het ging tijdens de training bijvoorbeeld om het zo effectief mogelijk reageren op conflictsituaties. Ook het geven en ontvangen van feedback en het motiveren van vrijwilligers kwam aan bod.
Interpersoonlijke communicatie voor medewerkers FNV Belastingservice
Hendrikx Van der Spek ontwikkelde een training Interpersoonlijke Communicatie, die helemaal toegespitst was op de situatie bij FNV Belastingservice. De training richtte zich op inzicht krijgen in communicatieprocessen, inzicht krijgen in de eigen communicatie en inzicht in het communicatiegedrag dat daarmee wordt opgeroepen. Ook werden nieuwe technieken aangeleerd om effectiever samen te werken en gaven we de mogelijkheid om nieuw gedrag te oefenen in een veilige situatie.