Home » Projecten en klanten » Op naar eenduidige verslagen bij SBB!

Op naar eenduidige verslagen bij SBB!

De adviseurs van SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven) bezoeken door heel Nederland bedrijven. Maar wat moeten collega’s en de bedrijven terug kunnen lezen over zo’n bezoek of een gegeven advies? En hoe schrijven we dat op? Met die vragen zijn we in het najaar van 2019 begonnen met een reeks trainingen Kort en bondig formuleren.

Wat doet SBB?

De adviseurs van SBB erkennen, adviseren en begeleiden leerbedrijven waar mbo-studenten terechtkunnen voor een stage of een leerbaan. Zo bewaakt  SBB de kwaliteit van de stages en zorgt ze dat opleiding en arbeidsmarkt goed op elkaar aansluiten. Meer weten over wat SBB doet? Het bedrijf maakte er een video over.

Waarom een training?

Van alle gesprekken en erkenningen maken de adviseurs verslagen. Zo kunnen de adviseurs later makkelijk teruglezen wat er besproken is. Maar de adviseurs worstelden met de vraag ‘Wat moet waar?’ en ‘Welke informatie moet er wel en welke informatie niet in de verslagen?’ Sommige verslagen werden daardoor heel lang, andere heel kort. Met handige oefeningen leerden de adviseurs zelf te bepalen wat de hoofd- en bijzaken zijn en slimme trucs om begrijpelijke zinnen te maken. In de training geven we dus handvatten om de teksten van adviseurs, kort, bondig, begrijpelijk en eenduidig te maken. Aan het einde van de dag komt alles samen: de deelnemers kijken met alle nieuwe informatie en vaardigheden naar hun eigen teksten. Wat zouden ze nu anders doen? En welke tips geven collega’s?

Online training

Tijdens de coronacrisis volgden de adviseurs van SBB de training online. De deelnemers volgden de trainingen in twee blokken van twee uur. Het risico van een online training is dat deelnemers makkelijker afgeleid raken door bijvoorbeeld een mail of mobiele telefoon. Met kleine groepjes, korte leerblokken en extra oefeningen houden we het leerrendement en de betrokkenheid hoog. Een van de deelnemers zegt over onze online training zegt:

Er was voldoende afwisseling in actie-luisteren naar uitleg en ook voldoende ruimte om ergens op te reageren. Ik denk dat we ‘live’ meer interne discussie hadden gehad over wat we moeten schrijven in plaats van hoe we dat moeten doen. Nu dus snel en efficiënte training gehad in hoe we dit moeten doen.

Ook voor u?

Bent u geïnteresseerd in een soortgelijk project voor uw organisatie? Dan kunt u uiteraard ons trainingsaanbod bekijken, maar neem ook gerust contact met ons op voor meer informatie en/of een vrijblijvende offerte. Telefonisch kan dat via 035 – 623 77 85 en ons e-mailadres is info@hvds.nl.

 

Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl