De Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) behartigt al meer dan 65 jaar de belangen van het cabinepersoneel van grote luchtvaartmaatschappijen als KLM, KLC, Transavia en ArkeFly. De KLM-sectie van de VNC is verreweg de grootste ledengroep. Elke maand belegt het dagelijks bestuur (DB) een vergadering met het ‘parlement’ van de KLM-sectie: de ledenraad. Ruim 120 cabinemedewerkers schuiven in een steeds variërende samenstelling aan en participeren in debatten die regelmatig pittig zijn. Een vergadering in goede banen leiden is dan nog een hele opgave. Het DB vroeg Hendrikx Van der Spek daarvoor om een training.
Een nieuwe samenstelling – een nieuw begin
De directe aanleiding voor de vraag aan HVdS was het doorgeven van de voorzittershamer en een iets andere samenstelling van het DB. Het nieuwe bestuur wilde zich opnieuw als ‘één persoon’ sterk kunnen maken voor haar leden. De training moest inspirerend zijn, zowel voor de oude als de nieuwe bestuursleden.
Een dag lang oefenen
Een volle dag trok het DB zich terug in de ruime VNC-vergaderzaal om gezamenlijk te onderzoeken met een van onze trainers welke kennis er al was en waar nog hiaten waren. De bestaande vergaderprocedures werden onder de loep genomen en nieuwe lijnen uitgezet. Ook de vergaderprocessen passeerden de revue. Hoe kun je goed inspelen op heftige emoties? Wat zijn de grote gemene delers als het gaat om menselijk gedrag? En wellicht het allerbelangrijkste: welke signalen zend je als bestuur zelf verbaal en non-verbaal uit?
Het resultaat
Alle VNC-bestuursleden zijn ‘mensen-mensen’. Verbaal en sociaal vaardig. Dat hoort nu eenmaal bij hun vak. Toch heeft de training hen veel gebracht. Door nu eens met een andere bril op te kijken, konden ze opeens goed zien wat ze graag anders wilden. En door alles wat er voorbij was gekomen op de trainingsdag, wisten ze ook hoe ze het anders konden doen.