Vooruitstrevend Nationale-Nederlanden kiest voor jou

In de slogan Er is maar één Nederlander zoals jij doet Nationale-Nederlanden het al jaren: de lezer aanspreken met ‘je/jij/jou’. Maar vanaf nu gaat het bedrijf ‘je’ gebruiken in alle communicatie. Een vooruitstrevende en spannende keuze, maar wel een die past bij de manier van communiceren waar Nationale-Nederlanden al jaren voor staat: informeel, begrijpelijk, persoonlijk en vriendelijk. De omschakeling naar ‘je’ lijkt misschien simpel, maar is toch op zijn minst ingrijpend. Daarbij kwam ook nog de vraag hoe je teksten genderneutraal maakt. Reden genoeg voor Nationale-Nederlanden om Hendrikx Van der Spek te vragen om advies en ondersteuning bij de aanpassing van de schrijfwijzer.

Een nieuwe schrijfwijzer voor de Merktaal

De schrijfstijl van Nationale-Nederlanden ligt sinds 2010 vast in het Merktaal-document. Daarin zijn de merkwaarden We care, We are clear en We commit vertaald naar richtlijnen voor taalgebruik. Heel concreet gaat het dan om zinslengte, zinsstructuur, woordkeuze en actief schrijven. De Merktaal is de basis voor alle communicatie van Nationale-Nederlanden. Om medewerkers goed te ondersteunen met de omschakeling naar ‘je’ is besloten het Merktaal-document te updaten. Ook een aantal andere geplande wijzigingen konden dan direct meegenomen worden. In nauwe samenwerking met communicatie- en brandingexperts van NN paste onze collega Annelies Buurman het Merktaal-document aan.

Van ‘u’ naar ‘je’: een vooruitstrevende en spannende stap

Het lijkt een simpel advies: schrijf voortaan ‘je’ in plaats van ‘u’. Taalkundig gezien is het ook niet echt ingewikkeld. Je moet alleen een beetje opletten bij ‘je wil/je wilt’, ‘je/jou/jouw’ en ‘je vindt/vind je’. De echte uitdaging zit erin dat iedereen het ook echt moet gaan toepassen in de praktijk. Ook in situaties waarin medewerkers het zelf niet ‘netjes’ of passend vinden.

Nationale-Nederlanden heeft gekozen voor ‘je’ omdat het goed bij het merk past. Bovendien wordt tutoyeren langzamerhand de norm; het past bij deze tijd. De koplopers waren natuurlijk IKEA, HEMA en Coolblue, maar ook bijvoorbeeld Eneco, Essent, KPN en Albert Heijn spreken hun klant nu aan met ‘je’. De meeste bedrijven hanteren op dit moment nog een afwisseling in ‘u’ en ‘je’. Nationale-Nederlanden zet met de keuze voor ‘je’ dus een vooruitstrevende stap!

Diversiteit en inclusie centraal: genderneutraal schrijven

Een tweede keuze, die niet minder ingrijpend is, is het genderneutraal ofwel het LGHBTQ+-vriendelijk schrijven. Nationale-Nederlanden vindt het namelijk belangrijk dat alle lezers zich welkom, gewaardeerd en gerespecteerd voelen in alle teksten en afbeeldingen. Daarom moest het nieuwe Merktaal-document daarvoor wat extra adviezen geven. Het gaat dan vooral om het vragen naar het geslacht in aanvraagformulieren (vrouw, man, anders, wil ik niet zeggen) en daarmee samenhangend de aanhef in brieven en e-mails.

Bij onduidelijkheid over het geslacht schrijft Nationale-Nederlanden niet meer ‘Beste meneer of mevrouw Yilmaz’, maar ‘Beste klant’. Ook het verwijzen gebeurt nu genderneutraal. Dus niet ‘De klant staat centraal. Daarom zorgen wij ervoor dat hij of zij….’. Maar: ‘Klanten staan centraal. Daarom zorgen wij ervoor dat ze….’ Het nieuwe Merktaal-document is nu ook helemaal genderneutraal geformuleerd. “Best een uitdaging”, aldus collega Annelies.

Merktaal 2021: ook B1 en de piramide

Ook andere wijzigingen of accenten hebben we bij het nieuwe Merktaal-document direct meegenomen. Zo ligt het accent nu (nog) meer op B1 (eenvoudig Nederlands). Heel concreet is het advies: kies voor eenvoudige en begrijpelijke woorden, schrijf actief en maak korte zinnen. Tot slot zijn ook richtlijnen voor een goed gestructureerde tekst opgenomen. Het advies luidt om de piramidestructuur in alle teksten te gebruiken: begin met de belangrijkste boodschap, gevolgd door een uitleg of toelichting.

En verder: workshops Merktaal voor medewerkers

Om de medewerkers te helpen de nieuwe richtlijnen tussen de oren en in de vingers te krijgen, verzorgt ons bureau extra workshops in de Merktaal. Ook staat een vernieuwing van de e-learning over dit onderwerp op de planning.

HVdS en Nationale-Nederlanden: al meer dan 10 jaar een solide combinatie

Ons bureau heeft in 2010 de eerste opdracht voor Nationale-Nederlanden uitgevoerd. Het ging toen om het redigeren van brieven en brochures om het Keurmerk Klantgericht Verzekeren te behalen. Het keurmerk werd behaald en sindsdien werkt ons team op regelmatige basis voor verschillende Business Units. Of het nu gaat om het opzetten van een e-learning, het verzorgen van workshops, het houden en uitwerken van interviews, het redigeren van nieuwsbrieven, of iets heel anders op communicatiegebied, altijd weet Nationale-Nederlanden ons weer te vinden voor een uitdagende opdracht. En altijd weer leidt deze vruchtbare samenwerking tot mooie resultaten!

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd in een soortgelijk project voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie en/of een vrijblijvende offerte. Telefonisch kan dat via 035 – 623 77 85 en ons e-mailadres is info@hvds.nl.

Of bekijk onze schrijftrainingen en tekstproductie en -redactiepagina.

Bekijk hier onze andere projecten en klanten.

Deel dit :