Hendrikx Van der Spek werkt al jaren voor het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht), het academisch ziekenhuis dat verbonden is aan de Universiteit Utrecht. Het ziekenhuis heeft ruim 1000 bedden en meer dan 11.000 medewerkers. Het UMC Utrecht wilde een nieuwe website ontwikkelen, met duidelijke teksten voor de patiënten en bezoekers. Een groot project, waar we met veel plezier en enthousiasme mee aan de slag gingen.
Heldere teksten voor het UMC Utrecht
UMC Utrecht wilde haar website met patiënteninformatie ingrijpend vernieuwen. Bij deze vernieuwde website zou de patiënt meer centraal staan. Aan de totstandkoming van die nieuwe website is een omvangrijke operatie voorafgegaan. Voorheen waren de teksten ondergebracht op verschillende websites van verschillende centra, zoals het Hersencentrum en het Kankercentrum. Deze teksten moesten nu dus worden herschreven, omgezet naar een aantal vaste formats en ingevoerd in het nieuwe CMS.
De teksten van de nieuwe website moesten volledig afgestemd worden op de belangrijkste bezoeker: de patiënt. De teksten moesten daarom begrijpelijk, empathisch en aansprekend zijn. Dat betekent geen jargon, geen vaktaal en geen passieve, afstandelijke taal. Daarbij moet ook altijd de gedachte centraal staan: wat moet de patiënt weten? Heeft hij wat aan deze informatie? Snapt hij wat deze ziekte inhoudt?
Hendrikx Van der Spek was een logische partner voor deze klus, omdat we al vele jaren schrijftrainingen verzorgen in het UMCU. Die trainingen gaan onder andere over het schrijven van goede en heldere webteksten.
Onze aanpak
Hendrikx Van der Spek leverde voor dit project drie medior-tekstschrijvers en twee senior-redacteuren/projectleiders die enkele maanden gedetacheerd werden binnen het UMCU. Samen met enkele interne redacteuren en communicatiemedewerkers gingen ze daar aan de slag.
De medior-tekstschrijvers:
- verzamelden informatie bij de inhoudelijk deskundigen (medisch specialisten)
- schreven c.q. redigeerden de nieuwe webteksten
- stemden de teksten af met specialisten en redacteuren
- plaatsten de goedgekeurde teksten op de site via een content-managementsysteem
De twee senior-tekstschrijvers/projectleiders:
- ontwikkelden nieuwe tekstformats
- organiseerden de teksten bij grotere eenheden
- verzorgden de eindredactie van de teksten van de overige tekstschrijvers
- en hielpen voorkomende problemen op te lossen
Het resultaat
Onze medewerkers herschreven in totaal zo’n 300 à 400 teksten. Dit waren voornamelijk omvangrijke teksten van 3 à 4 pagina’s A4 over inhoudelijk complexe onderwerpen (ziektebeelden en behandelingen). We leverden dus een grote lading nieuwe teksten af. Het resultaat van onze inspanningen kun je zien op www.umcutrecht.nl.
Naast het herschrijven van teksten, geven we ook al jarenlang trainingen in het UMC Utrecht. Zo heeft collega Henri Raven in al die jaren al zo’n 1000 medewerkers getraind.