Home » Persberichten schrijven
Terug naar overzicht
Tips en trucs21 | 05 | 2015 | door: Erik van der Spek

Persberichten schrijven

Een goed geschreven persbericht kan heel wat publiciteit opleveren. Bovendien is gratis aandacht in de media vaak heel wat effectiever dan een duur betaalde advertentie. Maar krantenredacties krijgen dagelijks honderden persberichten binnen. Hoe krijgt u een journalist zover dat hij oog heeft voor uw persbericht? De plaatsingskans van uw bericht wordt aanzienlijk groter als het antwoord geeft op de vijf W’s, gestructureerd is al
s een krantenartikel en een goede kop heeft.

Tip 1: Maak gebruik van de vijf W’s
In elk persbericht moet u antwoord geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom (en eventueel hoe). Stel dat u een buurtfeest wilPersberichten schrijvent organiseren, dan moet u vertellen waarom, waar en wanneer het feest plaatsvindt, wat er op het feest gebeurt en voor wie het bedoeld is.

Tip 2: Zorg voor een goede structuur
U kunt een persbericht het beste structureren als een krantenartikel:

  • een headline (een kop in telegramstijl)
  • een lead (inleiding met de kern van het bericht, de belangrijkste informatie)
  • de tekst (de rest van het nieuws en de details)

Tip 3: Schrijf een oprolbaar bericht
Zorg er altijd voor dat het bericht oprolbaar is. Dat betekent dat het minst belangrijke nieuws in de laatste alinea’s staat. De journalist kan die zonder problemen schrappen.

Tip 4: Verzin een goede kop
Voor een persbericht geldt: een goede kop is goud waard. Hoe maakt u die goede kop?

  • Stel om te beginnen vast wat de kern van het nieuws is. Dit kan weer met de vijf W-vragen.
  • Vervolgens formuleert u een zin, waarin u de belangrijkste W-vragen beantwoordt en waarin u het bericht samenvat. Maak een actieve zin; deze is vaak korter dan een lijdende zin (met ‘worden’). Deze zin vormt de basis voor uw kop.
  • Daarna schrapt u alle bijzinnen en lidwoorden; het woordje ‘van’ kan ook meestal weg. Streef ernaar voor de kop niet meer dan 60 tekens (met spaties) te gebruiken.
  • Het resultaat is begrijpelijke telegramstijl. Laat iemand anders de kop lezen en op begrijpelijkheid en duidelijkheid beoordelen.
  • Let op:
    – In de kop geen punt, vraagteken of uitroepteken!
    – Gebruik hoofd- en kleine letters als in een gewone zin.
    – Gebruik aanhalingstekens voor een citaat of mening.
    – Zet de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd.

Meer informatie
Wilt u meer weten over journalistiek schrijven? Bekijk dan de informatie over onze training Journalistiek schrijven. Of neem direct contact met ons op voor advies op maat.

21 | 05 | 2015 | door: Erik van der Spek
Terug naar overzicht
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl
Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.