Een goed geschreven persbericht kan heel wat publiciteit opleveren. Bovendien is gratis aandacht in de media vaak heel wat effectiever dan een duur betaalde advertentie. Maar krantenredacties krijgen dagelijks honderden persberichten binnen. Hoe krijgt u een journalist zover dat hij oog heeft voor uw persbericht? De plaatsingskans van uw bericht wordt aanzienlijk groter als het antwoord geeft op de vijf W’s, gestructureerd is al
s een krantenartikel en een goede kop heeft.
Tip 1: Maak gebruik van de vijf W’s
In elk persbericht moet u antwoord geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom (en eventueel hoe). Stel dat u een buurtfeest wilt organiseren, dan moet u vertellen waarom, waar en wanneer het feest plaatsvindt, wat er op het feest gebeurt en voor wie het bedoeld is.
Tip 2: Zorg voor een goede structuur
U kunt een persbericht het beste structureren als een krantenartikel:
Tip 3: Schrijf een oprolbaar bericht
Zorg er altijd voor dat het bericht oprolbaar is. Dat betekent dat het minst belangrijke nieuws in de laatste alinea’s staat. De journalist kan die zonder problemen schrappen.
Tip 4: Verzin een goede kop
Voor een persbericht geldt: een goede kop is goud waard. Hoe maakt u die goede kop?
Meer informatie
Wilt u meer weten over journalistiek schrijven? Bekijk dan de informatie over onze training Journalistiek schrijven. Of neem direct contact met ons op voor advies op maat.