Op 15 juni 2023 organiseert HVdS een gratis online workshopmiddag rondom het thema Begrijpelijk communiceren in het ziekenhuis. Wat is het recept voor gezonde taal? Hoe zorg je ervoor dat iedere patiënt en iedere collega je informatie begrijpt? Welke specifieke communicatieve voetangels en klemmen brengt begrijpelijk communiceren in de zorg met zich mee? Tijdens deze interactieve middag geven experts Nikki Geuzendam (HVdS), Enid Reichrath (Taal voor Allemaal) en Sanne Niemer van Pharos antwoord op vragen als:
-
- Hoe voorkom je miscommunicatie in de zorg met patiënten?
-
- Welke middelen kun je inzetten om voor iedereen begrijpelijk te communiceren?
-
- Wat werkt wel en wat werkt niet in patiëntcommunicatie?
Terugblik op een interessante middag
Op 15 juni 2023 vond de workshopmiddag Het recept voor gezonde taal plaats. Samen met een groot aantal deelnemers kijken we terug op een leerzame middag! De drie sprekers kwamen samen tot het recept voor gezonde taal. Graag delen we dit recept met jou.
1. Creëer een helder beeld van je doelgroep
Om een boodschap effectief over te brengen, moet je een helder beeld hebben van je doelgroep. Probeer je te verplaatsen in je lezers. Wie spreek je aan met je teksten? Welke voorkennis en emoties hebben deze lezers? Is er sprake van laaggeletterdheid of beperkte gezondheidsvaardigheden? Kortom: begrijpelijk communiceren vraagt om afstemming op de doelgroep.
2. Stel een duidelijk communicatiebeleid op
Een duidelijk communicatiebeleid is de basis voor heldere communicatie. Door een visie op (patiënt)communicatie te formuleren creëer je bewustwording bij je collega’s. Ook help je hen begrijpelijk te communiceren door criteria op te stellen waaraan de (tekstuele) communicatie moet voldoen. Wil je begrijpelijk communiceren ook leuk en gemakkelijk maken? Dan is het essentieel om goede initiatieven voor begrijpelijke taal te stimuleren en hulpmiddelen als schrijfwijzers aan te bieden.
3. Besteed aandacht aan specifieke tekstcomponenten
Een begrijpelijke tekst geeft alleen relevante informatie, is eenvoudig geformuleerd en is overzichtelijk gestructureerd. Om tot zo’n tekst te komen, is het belangrijk om na te gaan welke vragen je lezer heeft, makkelijke woorden te kiezen, actief te schrijven en je tekst helder te structureren. Je kunt ervoor kiezen om afbeeldingen toe te voegen aan je tekst, maar dan alleen als deze de boodschap van de tekst écht versterken.
Wil je meer weten over begrijpelijke taal in de zorg? Volg dan een van onze speciale zorg trainingen; je vindt deze allemaal in onze trainingsagenda. Meer weten over wat HVdS allemaal in de zorgsector doet? Lees dan ons blog.