HVdS begeleidt IKC’s op internet

HVdS hielp mee aan de totstandkoming van www.iknl.nl. Op deze website delen de negen Integrale Kankercentra (IKC’S) die Nederland kent hun kennis, nieuws en informatie. Om de overgang van de eigen website naar die op IKC-net soepel te laten verlopen, roepen verschillende IKC’s de hulp in van HVdS Online.

De grote overstap

De negen integrale kankercentra (IKC’s) in Nederland zijn regionale netwerkorganisaties die hulpverleners in de oncologie en de palliatieve zorg ondersteunen. Belangrijke landelijke programma’s zijn:
-kankerregistratie
-richtlijnen voor diagnostiek
-behandeling en zorg
-organisatie en kwaliteit van de oncologische zorg
-palliatieve zorg
-revalidatie
-ondersteuning klinisch vergelijkend onderzoek
-digitale informatievoorziening
Op IKC-net vindt de doelgroep nu in één keer al het nieuws en informatie over deze thema’s en over de diverse projecten van de verschillende IKC’s; een enorme vooruitgang vergeleken met de oude situatie, toen alle IKC’s hun eigen sites hadden.

Van lege homepage naar zinvolle content

Voor de meeste IKC’s was de overstap naar een gezamenlijke website, met voor elk IKC een eigen subsite, wel een behoorlijk grote stap. Tot dan toe hadden alle IKC’s zoals gezegd hun eigen website, met nieuws en (project)informatie uit de eigen regio. Soms waren dit zeer uitgebreide, maar vaak ook zeer beknopte sites. Bij de lancering van IKC-net vonden veel IKC’s het moeilijk om zinvolle (regionale) content aan te bieden, want welke informatie was nu landelijk en welke was nog typisch regionaal en dus geschikt voor de eigen subsite? Het resultaat bij nogal wat IKC’s was een vrij lege homepage met veel informatie die ook elders op IKC-net al te vinden was. Het Integraal Kankercentrum Midden-Nederland (IKMN) was het eerste IKC dat de strijd aanbond met deze lege homepages, en riep daarvoor de hulp in van het contentteam van HVdS Online.

Overslaand enthousiasme

In twee korte, eendaagse in-companyworkshops trainden we alle contentleveranciers van het IKMN in het schrijven van toegankelijke en heldere beeldschermteksten. Het resultaat was ernaar: nog dezelfde middag vervingen medewerkers de homepage door een geheel nieuwe, gevuld met zinvolle IKMN-specifieke informatie, in de vorm van korte stukjes microcontent. Ook de achterliggende berichten en documenten gingen in de daaropvolgende periode stevig op de schop. Het enthousiasme van de medewerkers bleef ook bij de andere IKC’s niet onopgemerkt: zo heeft het IKR eenzelfde workshop georganiseerd en het IKW riep ook de hulp van HVdS Online in. Uiteindelijk doel: de inhoud van IKC-net nog beter maken.

Bekijk hier onze andere projecten en klanten.

Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl