Het samenvatten van een rapport is een lastige klus. Welke informatie moet erin komen en hoe orden je die vervolgens? Met de volgende tips kom je een heel eind.
Tip 1: Probeer het rapport in twee A4’tjes samen te vatten.
Tip 2: Houd de doelgroep voor ogen: selecteer de informatie die voor jouw lezers interessant is.
Tip 3: Neem de aanleiding, het doel van de tekst, de werkwijze, de argumenten en de conclusies en aanbevelingen in de samenvatting op.
Tip 4: Zet de belangrijkste informatie voorop. Begin dus met de conclusies uit het rapport en ga daarna verder met de onderbouwing.
Tip 5: Gebruik zo min mogelijk woorden, maar verval niet in telegramstijl.
Tip 6: Kies voor tussenkopjes bij alinea’s. Dat zorgt voor overzicht.
Tip 7: Blijf zo dicht mogelijk bij spreektaal.
Meer informatie
Wil je meer weten over rapporteren? Bekijk dan onze training Advies- en beleidsrapporten schrijven! Of neem direct contact met ons op voor advies op maat.