Een goed geschreven persbericht kan heel wat publiciteit opleveren. Bovendien is gratis aandacht in de media vaak heel wat effectiever dan een duur betaalde advertentie. Maar krantenredacties krijgen dagelijks honderden persberichten binnen. Hoe krijgt u een journalist zover dat hij oog heeft voor uw persbericht? De plaatsingskans van uw bericht wordt aanzienlijk groter als het antwoord geeft op de vijf W’s, gestructureerd is als een krantenartikel en een goede kop heeft.
In elk persbericht moet u antwoord geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom (en eventueel hoe). Stel dat u een buurtfeest wilt organiseren, dan moet u vertellen waarom, waar en wanneer het feest plaatsvindt, wat er op het feest gebeurt en voor wie het bedoeld is.
U kunt een persbericht het beste structureren als een krantenartikel:
Zorg er altijd voor dat het bericht oprolbaar is. Dat betekent dat het minst belangrijke nieuws in de laatste alinea’s staat. De journalist kan die zonder problemen schrappen.
Voor een persbericht geldt: een goede kop is goud waard. Hoe maakt u die goede kop?
Wilt u meer weten over teksten schrijven? Bekijk dan de informatiepagina. Of neem direct contact met ons op voor advies op maat.
12 | 05 | 2015 | door: admin