Goed gevonden worden door Google hoeft geen kapitalen te kosten. Heel veel optimalisatieslagen kunt u zelf eenvoudig realiseren. Een aantal tips om u (gratis) op weg te helpen naar een betere vindbaarheid.
Een open deur misschien, maar verplaats u allereerst eens in uw sitebezoeker. Probeer te denken als uw bezoeker en pas uw zoekwoorden daarop aan. U verkoopt misschien het liefst workshops en powersessies, maar uw bezoeker noemt dat waarschijnlijk gewoon een cursus of een training. Het is belangrijk dat u deze zoekwoorden ook opneemt in uw webtekst.
En wat vindt Google verder lekker? Inmiddels hebben we een aardig beeld van Google’s voorkeuren qua zoekwoorden. Een paar tips om uw zoekwoorden te optimaliseren:
Naast aandacht voor zoekwoorden, is het ook fijn als uw site informatie bevat waar bezoekers warm van worden. Zorg dus voor dit soort ‘killer content’: denk aan checklists, stappenplannen, complete handleidingen, casestudy’s, eBooks. Dit zijn typische voorbeelden van content die bezoekers bijkans spontaan gaan delen. En dat zorgt weer voor extra verkeer naar uw site. Het is fijn wanneer zoveel mogelijk andere sites naar uw site verwijzen. En wanneer u er op uw beurt voor zorgt om ook regelmatig naar andere sites te linken, snijdt het mes aan twee kanten.
Vindbaarheid heeft overigens niet alleen met de woorden die u gebruikt te maken, maar ook met de afbeeldingen op uw pagina’s. Juist daar kunnen nog heel wat pagina’s een optimalisatieslag maken. Zes tips voor effectieve afbeeldingen:
Wanneer u bovenstaande tips consequent doorvoert, zult u snel merken dat Google uw pagina’s sneller met een bezoekje vereert. Maar pas op: er zijn ook zaken waar de Google-zoekmachine veel minder gek op is. Zorg er daarom vooral ook voor dat u nooit:
Misschien denkt u nu: ik kan wel helemaal opnieuw beginnen met mijn site. Maar dat is echt niet nodig. U zult merken dat u uw bestaande content op heel veel vlakken vrij simpel nog verder optimaliseren. Neem daar dan ook de tijd voor en probeer op gezette tijden bestaande content te verbeteren. Het is vaak veel eenvoudiger en effectiever om bestaande content te verbeteren dan nieuwe content te creëren. Succes met de vernieuwbouw van uw webteksten!
Henri Raven, trainer-adviseur
03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth