Home » Gratis scoren op Google! SEO-tips voor iedereen
Blog03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth

Gratis scoren op Google! SEO-tips voor iedereen

Goed gevonden worden door Google hoeft geen kapitalen te kosten. Heel veel optimalisatieslagen kunt u zelf eenvoudig realiseren. Een aantal tips om u (gratis) op weg te helpen naar een betere vindbaarheid.

Wat zoekt uw bezoeker?

Een open deur misschien, maar verplaats u allereerst eens in uw sitebezoeker. Probeer te denken als uw bezoeker en pas uw zoekwoorden daarop aan. U verkoopt misschien het liefst workshops en powersessies, maar uw bezoeker noemt dat waarschijnlijk gewoon een cursus of een training. Het is belangrijk dat u deze zoekwoorden ook opneemt in uw webtekst.

En wat vindt Google verder lekker? Inmiddels hebben we een aardig beeld van Google’s voorkeuren qua zoekwoorden. Een paar tips om uw zoekwoorden te optimaliseren:

  • Neem een locatie op in uw zoekwoord (“cursussen Bussum”)
  • Combineer uw zoekwoorden met voordelen: voordelig, leuk, gratis, snel, compleet, uniek, etc. (“gratis cursus Bussum”)
  • Gebruik combinaties van zoekwoorden (dus niet één, maar 3 of 4 woorden)
  • Gebruik Google Suggest of ubersuggest.org om goede zoekwoordencombinaties te vinden voor uw site.
  • Gebruik per pagina één hoofdzoekwoordencombinatie en maximaal 4 ondersteunende combinaties
  • Neem de hoofdzoekwoordencombinatie op in de titel van uw artikel
  • Verwerk de zoekwoorden in de meta – description; de ideale lengte voor een meta-title is overigens zo’n 50-55 karakters
  • Verwerk zoekwoorden in de lead (inleiding) van uw tekst
  • Herhaal het hoofdzoekwoord nog eens halverwege de tekst (bijv. in tussenkop – H2) en in de laatste alinea

Word onweerstaanbaar!

Naast aandacht voor zoekwoorden, is het ook fijn als uw site informatie bevat waar bezoekers warm van worden. Zorg dus voor dit soort ‘killer content’: denk aan checklists, stappenplannen, complete handleidingen, casestudy’s, e­Books. Dit zijn typische voorbeelden van content die bezoekers bijkans spontaan gaan delen. En dat zorgt weer voor extra verkeer naar uw site. Het is fijn wanneer zoveel mogelijk andere sites naar uw site verwijzen. En wanneer u er op uw beurt voor zorgt om ook regelmatig naar andere sites te linken, snijdt het mes aan twee kanten.

Vergeet de plaatjes niet!

Vindbaarheid heeft overigens niet alleen met de woorden die u gebruikt te maken, maar ook met de afbeeldingen op uw pagina’s. Juist daar kunnen nog heel wat pagina’s een optimalisatieslag maken. Zes tips voor effectieve afbeeldingen:

  • Vermijd afbeeldingen met overbodige witruimte. Zorg ervoor dat uw afbeeldingen niet te veel witruimte bevatten. Comprimeer uw afbeeldingen; zo laadt uw pagina sneller.
  • Denk aan de Alt tag. De alternatieve tag is een code waarin u de afbeelding beschrijft. De Alt tag komt in beeld als uw afbeelding niet geladen kan worden.
  • Beschrijf uw afbeeldingen in de bestandsnaam. Gebruik zo mogelijk ook het belangrijkste zoekwoord in deze beschrijving.
  • Beschrijf de afbeelding ook in de title attribute. De title attribute verschijnt als u met uw muis op de afbeelding staat.
  • Zorg voor een goede extensie. Gebruik bij voorkeur JPG, JPEG of PNG 2.

En doe dit vooral niet…

Wanneer u bovenstaande tips consequent doorvoert, zult u snel merken dat Google uw pagina’s sneller met een bezoekje vereert. Maar pas op: er zijn ook zaken waar de Google-zoekmachine veel minder gek op is. Zorg er daarom vooral ook voor dat u nooit:

Vernieuwbouw

Misschien denkt u nu: ik kan wel helemaal opnieuw beginnen met mijn site. Maar dat is echt niet nodig. U zult merken dat u uw bestaande content op heel veel vlakken vrij simpel nog verder optimaliseren. Neem daar dan ook de tijd voor en probeer op gezette tijden bestaande content te verbeteren. Het is vaak veel eenvoudiger en effectiever om bestaande content te verbeteren dan nieuwe content te creëren. Succes met de vernieuwbouw van uw webteksten!

Henri Raven, trainer-adviseur

 

 

03 | 10 | 2016 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl
Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.