Sinds september 2016 is een van onze technisch schrijvers, Karl Stooker, fulltime gedetacheerd bij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). In de vestiging op Schiphol-Oost ondersteunt hij het team van contentmanagers bij het schrijven en onderhouden van de operationele documentatie voor de luchtverkeersleiders en hun collega’s.
In het afgelopen jaar was Karl onder meer betrokken bij de ontwikkeling van het procedurehandboek voor de luchtverkeersleiders op Maastricht Aachen Airport. Rond de jaarwisseling begint hij aan een nieuw handboek met de systeembeschrijvingen en bijbehorende werkwijzen voor de luchtverkeersleiders op Lelystad Airport. Een flinke klus die een groot deel van 2018 in beslag zal nemen.
De operationele handboeken van de LVNL zijn zowel technische als organisatorische hoogstandjes. In veel opzichten kunnen ze als voorbeeld dienen voor andere organisaties. Kenmerkend is de modulaire structuur op basis van informatietypes, in combinatie met de toepassing van single sourcing (hergebruik van informatiebouwstenen).
Wat ook opvalt, is het gebruik van condities, waardoor het mogelijk is informatie nauwkeurig af te stemmen op verschillende lezersgroepen. Dit laatste is belangrijk, omdat Schiphol een andere luchthaven is dan bijvoorbeeld Maastricht. Daar zijn deels andere of net anders geformuleerde procedures van kracht.
Alle teksten zijn geschreven in XML en verrijkt met metadata. Voor het beheer is een CMS geïnstalleerd, een contentmanagementsysteem waarin de bouwstenen van documenten als losse componenten worden opgeslagen. Dit systeem beschikt over een krachtige zoekmachine en geavanceerd versie- en rechtenbeheer en biedt tevens de mogelijkheid om in diverse formaten te publiceren, zoals HTML en pdf.
Schrijven voor de LVNL is een interessante en tegelijkertijd veeleisende opgave. Wie zich als contentmanager in deze dynamische organisatie staande wil houden, dient namelijk niet alleen zijn vak te verstaan, maar ook diepgaande kennis te hebben van air traffic management (ATM). En, minstens zo belangrijk, hij moet nauwkeurig zijn. Fouten in procedures zijn niet toegestaan, omdat die tot grote en zelfs fatale gevolgen kunnen leiden.
HVDS is er trots op dat het de mensen en expertise in huis heeft om de LVNL optimaal van dienst te kunnen zijn. 2017 was het jaar waarin we met de LVNL gekozen hebben voor een meerjarige samenwerking. In 2018 hopen we onze relatie te bestendigen en waar mogelijk uit te bouwen. Wij van HVDS hebben er zin in en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet!
08 | 11 | 2017 | door: Willem Hendrikx