Home » Heldere Vilans-protocollen, een zorgzame stap vooruit!
Nieuws07 | 07 | 2020 | door: Ave Luth

Heldere Vilans-protocollen, een zorgzame stap vooruit!

Al een aantal jaar komen we veel bij bedrijven en organisaties in de zorgsector over de vloer. Wij brengen de cursisten daar via trainingen kennis bij over helder en objectief schrijven, maar leren zelf ook steeds meer over rapportages en verslagen die in die sector veel geschreven worden. Zo ook door onze ervaringen bij Vilans, het landelijke kenniscentrum voor langdurige zorg. We trainden de medewerkers daar in helder schrijven en leerden zelf weer bij over een voor ons nog onbekend genre in de zorg; de Vilans-protocollen. Hieronder leest u wat dat precies zijn en wat de deelnemers in de training leerden.

Vilans-protocollen, wat zijn dat?

Een belangrijk product van Vilans zijn de 500 zogenoemde Vilans-protocollen. Daarin staat uitgelegd hoe je bepaalde handelingen in de zorg moet uitvoeren. Die protocollen zijn bedoeld voor leerlingen die een zorgopleiding volgen, maar ook voor zorgprofessionals die al lang in het vak zitten, maar van bepaalde handelingen de details nog even willen doornemen. Zo staat er bijvoorbeeld beschreven hoe een neussonde moet worden ingebracht, hoe je een prikpen gebruikt, maar ook hoe je specifieke wondzorg toepast.

Makkelijk toegankelijke protocollen

Voordat Vilans Hendrikx Van der Spek inschakelde, was het kenniscentrum al bezig om de protocollen makkelijk toegankelijk te maken. Ze waren al twee jaar digitaal beschikbaar, maar er wordt een applicatie ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat de gebruikers de protocollen er nog sneller en gemakkelijker bij konden pakken.

Fijn leesbare protocollen

Die technische stap was niet de enige stap vooruit die Vilans wilde maken. Om ervoor te zorgen dat de protocollen verder ook goed leesbaar en doelgroepgericht waren geschreven, moest er ook een tekstuele stap gemaakt worden. Dat is waar Ave, een van onze trainers, om de hoek kwam kijken. In trainingen Heldere Vilans-protocollen schrijven leerde ze de schrijvers om de protocollen kort en bondig te maken, toegespitst op de lezers. In een terugkomdagdeel gingen de deelnemers intensief aan de slag met eigen werk, om zo meteen in de praktijk te kunnen toepassen wat ze op de eerste trainingsdag geleerd hadden.

Techniek en taal kwamen samen

Afsluitend vond er een middag plaats waar het hele team van Vilans aanwezig was, evenals de applicatiebouwer van Truelime en Ave van HVdS. Met elkaar bespraken ze welke hoofdstukken en subcategorieën er in de applicatie terecht moest komen en wat voor de lezer het meest relevant was. Door deze mooie samenwerking ontwikkelde Vilans een applicatie die zowel technisch als taaltechnisch goed in elkaar zit en de lezer van de Vilans-protocollen nu en in de toekomst goed kan bedienen.

Terugkijken op een mooi traject

We kijken terug op een mooi traject en zijn weer een ervaring met een specifiek soort zorgteksten rijker! Lia Davelaar, programmaleider bij Vilans-protocollen, zegt over het traject: “Ontzettend leerzaam om samen met Ave naar onze content te kijken en te ervaren hoe moeilijke dingen makkelijk gemaakt kunnen worden door duidelijk te schrijven.”

Bent u geïnteresseerd in een soortgelijk project voor uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie en/of een vrijblijvende offerte. Telefonisch kan dat via 035 – 623 77 85 en ons e-mailadres is info@hvds.nl Lees ook ons artikel over de veranderingen in rapporteren voor de zorg.

07 | 07 | 2020 | door: Ave Luth
Contact? Bel 035 - 623 77 85 of mail info@hvds.nl